Japp, komponent numerós 2 :)
Fungerar alldeles utmärkt ;)
Jag har en Frame på sidan som är 533 pixlar bred :)
och i den framen är det tänkt att _ALLA_ bilder ska få plats utan att man ska få scrollbars i bredd, därför vill jag för minska bilderna.
jag har en IF sats som kollar om bilden är > 500 pixlar, så skall den halvera bildens bredd samt höjd, vilket resulterar i en symetrisk förminskning utav bilden.
men om jag har en bild som är 1152 px i bredd så blir den nya storleken 576 vilket fortfarande är för stort.
samt ifall _OM_ bilden är 502 pixlar gör den om bilden till 251 pixlar bred.
Så jag undrar om det går att själv specificera bredden 500 pixlar om orginal bredden är > 500 pixlar och sedan ändra höjden på bilden så denna blir symetrisk med den nya bredden.
Dvs: org. 1152 px >> 500 px bredd istället för 576 px (och höjden ändras symetriskt)
och org. 502 px >> 500 px bredd istället för 251 px (och höjden ändras symetriskt)
<%
Set Jpeg = Server.CreateObject("Persits.Jpeg")
Path = Server.MapPath("photoalbum\Webmaster") & "\test.jpg"
Jpeg.Open Path
if Jpeg.OriginalWidth > 500 then
Jpeg.Width = Jpeg.OriginalWidth / 2
Jpeg.Height = Jpeg.OriginalHeight / 2
end if
Jpeg.Save Server.MapPath("photoalbum\Webmaster") & "\test_small.jpg"
%>
FraggelMedlem sedan sep. 2003301 inlägg Ja det är ju ren skär matte så kan du lösa det...
Koll ahur många procent du minskar bilden med på ena ledden och minska andra ledden på samma sätt, borde ju vara enklast...
Hmm vad är det för komponent du använder ?
Är den Gratis ?
Fraggel skrev:
Hmm vad är det för komponent du använder ?
Är den Gratis ?
Komponenten jag använder står i Topic, ASPJpeg, och nej den är inte gratis, annat än en 30 dagars trial som jag använder mig av just nu :) fungerar den bra får jag överväga att hosta upp 1200kr
Jag + Matte = har aldrig riktigt varit en hit :| :r
red:/ 1131,72 kr efter koll på forex.se vad 150$ motsvarar
FraggelMedlem sedan sep. 2003301 inlägg TAck kan vara bra att läsa i bland :)
Nu är inte jag så het på matematik!
Men jag lekte lite, och resultatet verkar vara symetriskt.
Men jag är dock inte säker, någon får gärna rätta mig ifall det är fel. Och om det är rätt, så bra då :) Då finns det lagrat i wF databasen för framtida sökningar, då jag själv hittade några liknande frågor utan svar när jag sökte.
<%
Set Jpeg = Server.CreateObject("Persits.Jpeg")
Path = Server.MapPath("photoalbum\Webmaster") & "\test.jpg"
Jpeg.Open Path
if Jpeg.OriginalWidth > 500 then
strPercent = 500 / jpeg.originalwidth
Jpeg.Width = "500"
Jpeg.Height = Jpeg.OriginalHeight * strPercent
end if
Jpeg.Save Server.MapPath("photoalbum\Webmaster") & "\test_small.jpg"
%>
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Du börjar ju kunna det här M.Cheraghi :)
Jymdis skrev:
Du börjar ju kunna det här M.Cheraghi :)
Tack gubben :bire :birp :)