Hejsan. Jag ska börja lära mej asp efter att hållt på med html i 3 år. Ni som är duktiga, berätta för mej hur jag ska börja.
Ska jag läsa kurser? vilka kurser? vad är viktigt att tänka på?
hur lång tid tar det tills jag kan koda en gästbok eller liknande?
berätta hur ni lärde er!
Okej.
Hur det började för mig?
Köpte en bok på engelska som heter "Beginning Active Server Pages 3.0" som ligger på 1200 sidor som jag inte läst igenom ;)
Sen började jag ladda er diverse småscript och sakta men säkert ändra i dessa filer, när jag körde/kör (händer fortfarande ;)) så frågar jag här på webForum och lär mig något nytt :)
förövrigt har jag haft användning utav https://www.webeye.nu :)
Där gås grundläggande saker igenom.
Ja du. Jag jobbar ju en del med hemsidor och ska nu starta ett företag så det är väl inte omöjligt att jag kommer fortsätta så men det är inte så mycket. Det är mest som en hobby kan man säga.
Men om man kan asp hur stor skillnad är det till asp.net? och är det svårt?
Men om man kan asp hur stor skillnad är det till asp.net? och är det svårt?
Storleken är gigantisk, men som jag sa tidigare kommer du känna igen dig i syntaxen om du går från VBScript -> VB.NET.
I ASP kan det hända att du behöver installera en massa komponenter för att göra vissa saker som inte finns inbyggt i ASP, men med ASP.NET laddar du bara upp dll-filerna på servern och så är dem redo att köras.
VB.NET är dessutom helt OO till skillnad från VBScript.
Storleken är gigantisk, men som jag sa tidigare kommer du känna igen dig i syntaxen om du går från VBScript -> VB.NET.
Skillnaden är stor ja, men det är inte bara syntaxen man måste tänka på, eller hur?
Jag skulle nog mer oroa mig för hur otroligt mer komplicerat det (kan) bli med .NET, jämfört med VBScript och ASP som lätt tenderar att ge programmeraren tankesättet "alltiduppifrånochner" och som dessutom, om man skall komma ens i närheten av ASP.NET, kräver kunskaper i VB och klassbyggnation.
Nej, börja inte med vanliga ASP idag, börja direkt på ASP.NET istället.
Finns ofantliga mängder med asp.net applikation som man kan kika på källkoden, MS har en hel del applikationer som man kan ladda ner och undersöka, petstore etc.
Ska man lära sig asp.net så ska man lära sig objekt orienterad programmering, och tröskeln där är väldigt stor skulle jag vilja säga. Är du intresserad av programmering, sattsa på lär dig objekt orientering med tex. vb.net, är du inte vidare intresserad av det, lär dig klassisk asp och om du känner att det är roligt, kolla in oop och .net. Jag ser inte meningen att lära sig asp.net om man inte ser till att lära sig oop. Då kan man likaväl hacka spagettikod i vb script ;) Ska du utveckla asp.net tycker jag personligen att man ska använda Visual Studio, och det har en rätt hög inlärningströskel men ack så underbart när man väll tagit sig över den.
Sattsar du på asp.net så dröjer det inte heller särskillt länge för att lära sig göra en gästbok. Det finns mycket fina inbyggda webcontrols i asp.net som man kan använda. Det är bara hämta datat och binda det till en datalist och pang du har din gästbok.
Dock finns det inte så mycket "kurser" i oop på nätet, men bra böcker finns det många att köpa.
Jag lärde mig asp när det kom och senare asp.net när det kom och jag tror det är den bästa vägen.
Jag har hört att det är lättare att gå över till ett OOP språk från ett icke OOP språk fast svårare tvärtom.
I de flesta nybörjar böckerna och kurser så får man lära sig att göra just en gästbok så du kommer kanske ha gjort en på 15 minuter men sedan börjar det roliga när du gör dina små ändringar.
Forum är lite klurigare där gäller det inte enbart programmering utan också lite hur du skall modellera upp en databas och hur det skall fungera. Men all information för sådant finns förstås i detta forumet.
en svensk nybörjar guide som håller mottet i början är ju https://www.idg.se/webstudio/ där kan du också läsa skillnader mellan asp och asp.net.
Ändra tills man kommer hit. Det är då man hämtar sig ett skjutvapen och letar upp den där Carl-Johan.
Jag tror han har livvakter.
Själv tror jag att det är dumt att börja med ASP för att sedan gå till ASP.NET. Själv upplevde jag mina kunskaper i ASP som en belastning när jag började lära mig ASP.NET.
Ändra tills man kommer hit. Det är då man hämtar sig ett skjutvapen och letar upp den där Carl-Johan.
Jag tror han har livvakter.
Hoppas de inte är lika värdelösa som hans 'inloggningsscript', för isåfall blir han inte långlivad. ;)
emission skrev:
Själv tror jag att det är dumt att börja med ASP för att sedan gå till ASP.NET. Själv upplevde jag mina kunskaper i ASP som en belastning när jag började lära mig ASP.NET.
Håller helt med.
314 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e