ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Såhär har jag gjort i ett forum för att kunna räkna upp
underkategorierna och samtidigt kunna räkna hur många svar
man fått på varje underkategori.
Set RS=Conn.Execute ("SELECT * FROM sSubCat WHERE sSubId='" & Request.QueryString("Id") & "' ORDER BY sSubDate DESC")
do while not rs.eof
Set RS2=Conn.Execute("SELECT COUNT(sAnswerIdCat) AS sCount FROM sAnswer WHERE sAnswerIdCat='" & sTest & "'")
'#---Skriva ut UnderKategori & Hur många svar...
RS.MoveNext
Loop
Jag är säker på att man kan skriva dessa SQL-satser mycket
bättre. Kan någon vänlig själ reda ut detta, så man lär sig.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Ja, det går alldeles säkert, men du måste ge oss mer information om hur tabellerna ser ut först. :)
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg eh! hoppsan...ja, ja här kommer info om tabellerna:
(Jag kör SQL-Server 2000)
Tabellen sSubCat
----------------
sSubCatId - counter
sSubCat - varchar
sSubId - Numeric
sSubCatTxt - varchar
sSubName - varchar
sSubDate - datetime
Tabellen sAnswer
----------------
sAnswerId - counter
sAnswer - varchar
sAnswerTxt - varchar
sAnswerIdCat - numeric
sAnswerDate - datetime
Räcker det med info?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg sql = "select count(sAnswerId) as answer, sSubCat,sSubId , sSubCatTxt , sSubName ,sSubDate from sSubcat left join sAnswer on sSubcatid = sAnswerid where sSubid = '" & Request.QueryString("Id") & "' group by sSubCat,sSubId , sSubCatTxt , sSubName ,sSubDate Order by sSubdate desc "
set rs = conn.execute(sql)
while not rs.eof
'#---Skriva ut UnderKategori response.write "Antal svar " & rs("answer") & "<br>"
RS.MoveNext
wend
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg SQL kungen LarsG har talat! ;)
------------------
Peter D
Ja, sannerligen!
------------------
http://www.tavlingar.se
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Min allra djupaste beundran tillfaller LarsG...
Finns det nåt bra ställe för att lära sig dessa kryptiska "%join%" syntaxerna?
Tack än en gång!
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Tackar allra ödmjukast, Vide!