Re: Vad innebär detta?
I och med att det står att sökvägen inte får innehålla .. så prova utan det!
Det har funnits en del buggar tidigare i IIS som gjort att man har kunnat komma åt filer som man inte har tillgång till, genom att använda sig av ..
8 svar · 384 visningar · startad av voigtann1
Får detta när jag kör på min 2003 server:
Active Server Pages fel 'ASP 0131'
Otillåten överordnad sökväg
/ing2/pages/news.asp, rad 1
Include-filen '../functions.asp' får inte innehålla '..' för att ange den överordnade katalogen. fel '8000d001'
/ing2/Default.asp, rad 46
Kan man inte ta include från en annan mapp i 2003?
Re: Vad innebär detta?
I och med att det står att sökvägen inte får innehålla .. så prova utan det!
Det har funnits en del buggar tidigare i IIS som gjort att man har kunnat komma åt filer som man inte har tillgång till, genom att använda sig av ..
Låter som svenska felmeddelande för "parent paths". Prova slå igång det i IIS.
Det är väl inte att rekommendera att slå på det eftersom det traditionellt brukar finnas gott om nya säkerhetshål. Bättre att skriva om sökvägen utan .. istället.
Nya säkerhetshål? Nä men gamla isf, därför man sluta tillåta det by default :) Fast som jag har förstått det mest är det för webbhotell å så :)
Jymdis skrev:
Låter som svenska felmeddelande för "parent paths". Prova slå igång det i IIS.
:r vad hittar man det? :r
IIS i mmc -> välj properties på en webbplats -> fliken home directory -> knappen configuration -> fliken options -> tredje checkboxen
Gör det något om man har den igång? Kanske ska flyttas till IIS forumet...
Som sagt, den enda risken med det som jag har upptäckt det är om man låter andra ha sidor hos en och rättigheterna inte är uppsatt rätt med användarnamn. Då kan man plöstligt få tillgång till en hel webbplats eller liknande.
Här får kunnigare folk dock rätta mig om jag har fel.