webForumDet fria alternativet

Istället för "Server.Execute"

ASP

22 svar · 599 visningar · startad av jimpa

Medlem sedan jan. 2001361 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag använder Unix och ChiliSoft som inte har stöd för "Server.Execute". Finns det någon som har en smart lösning på hur man kan göra för att inkludera en sida dynamiskt? Javascript kanske?

Tacksam för snabb hjälp!

Mvh Jimpa

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

<!--#Include file="fil.asp" -->

Nej,
<!--#Include file="fil.asp" --> funkar icke!
Något annat förslag?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

#include är SSI (server side include). Har du det aktiverat på den aktuella filtypen?

Standard brukar väl vara att det är påslaget på .shtml men kolla upp SSI i manualen.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Med SSI kan man inte inkludera filer dynamiskt, eftersom det exekveras innan ASP-tolken gör det den ska.

mvh

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Precis som server.execute?

Server.Execute är ASP (kom iom asp 3.0), och med den kan man exekvera filer dynamiskt, dock inte inkludera.

Hittade en lösning här :)

Dynamic Include Files

Bra att du hittade något. Den koden förutsätter dock att filen du ska inkludera inte innehåller något asp-kod, utan ren text/html.

Det finns metoder för att exekvera kod på liknande sätt också, Eval eller Execute. Dessvärre vet jag inte om dessa funktioner är implementerade i Chilisoft, men här kan du i alla fall läsa lite mer.

mvh

Bra att du hittade något. Den koden förutsätter dock att filen du ska inkludera inte innehåller något asp-kod, utan ren text/html.

:o då vart ju den melodin värdelös!

Kan du ge mig något mer ex. på hur man kan använda dom andra metoderna som du länkade till? För jag fattade nada :OO

Om du i dina include-filer lagrar helt ren asp-kod, utan kontext-switchar (<% och %>), exempel:

Dim strFoo, strBar
strFoo = "Foo"
strBar = "Bar"
Response.write strFoo & " " & strBar

, så kan du läsa in filen med FSO, och bara exekvera filinnehållet med Execute.

' Skapa filsystemsobjekt och öppna filen
strFileContents = objFile.ReadAll
Execute(strFileContents)

Ska du alltså blanda asp och html i dina inkluderingsfiler så måste du alltså använda Response.write för att skriva ut all html.

Edit: Men som sagt, jag har ingen aning om Execute fungerar i Chili.

Mvh

Jag använder <% och %> i mina includes! Finns det någon lösning då? Javascript?

Javascript (jag är inte riktigt säker på hur det skulle lösas rent praktiskt), iframe (inte så roligt), eller den fula lösningen.

<%
if strFile = "foo" then
%>
<!-- #include file="foo.asp" -->
<%
elseif strFile = "bar" then
%>
<!-- #include file="bar.asp" -->
<%
end if
%>

Gör man på detta sätt får man dock tänka på att alla filer verkligen inkluderas, bara det att innehållet endast används där if-villkoret uppfylls.

SSI skall väl fungera på Unix/Chili?

Mvh

SSI funkar utmärkt med Chilisoft.
Vill dock inte använda det, då alla sidor inkluderas precis som du säger.

Det jag försöker att göra är att använda mig av olika templates varje template har en egen mapp, med en header och bottom som ska inkluderas på respektive sida. Det måste ju bara finnas någon smidig lösning x(

Chili suger :bla

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Man kan ju använda XMLHTTP för att få ungefär samma effelt som Server.Execute.

Har du något exempel Erik?

Medlem sedan apr. 200333 inlägg

Har själv problem med att dynamiskt ladda in sidor på en webserver som inte stödjer ASP 3.0 fullt ut men letade runt för ett tag sen och hitta en artikel på 4guysfromrolla länk.
De är ingen vacker lösning men de funkar att includera filer med ASP-kod i om man har tillgång till SSI

/MAge

Somsagt ingen vacker lösning, måste ju bara finnas bättre sätt?

Finns det inget motsvarande ASP´s "server.execute" fast i Javascript?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

jimpa skrev:

Finns det inget motsvarande ASP´s "server.execute" fast i Javascript?

Om jag inte missförstått hela läget, skulle du med lite trixande kunna få det att fungera med Remote Scripting och jacascript IF satser. Men det är en ganska seg process, då är det nästan bättre att köra igenom alla Includes.
Nu vet jag inte till 100% hur Remote Script'ing fungerar, jag har själv planer på att lära mig det inom kort. Så jag är inte 100% säker på att det du vill göra går att göra med RS.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)