har hört att bara 10 pers kan använda en accessdatabas samtidigt, är det som det låter, 10st/databas, så om jag har två databaser kan det va 10 anslutningar på varje eller kan bara vara 5 på båda samtidigt då?
accessanslutningar
6 svar · 234 visningar · startad av kvertes
nja, inte riktigt vill jag säga.
ok, nu har jag delat upp en site till 3 databaser som förut var 1 för att inte riskera att få några client task error.
Idag, när vi lanserade nya designen så var det in 125 st samtidiga användare, jepp, mot en access db ...
Det som hände var att man fick svarstider på ca 300 - 400 millisec men då ligger det oxå ca 3500 poster i en tabell som accessas ganska mycket, tävlingskalendern på www.vasterviksbk.nu/tk/kalendern.asp
den har nästan alltid ca 50 samtidiga besökare under kvällstid och ALDRIG fått en client task error.
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
Det du säger, PatrikB, är alltså att det kan vara mer än 10 simultana användare på en accessdatabas?
Det framgick inte så bra :) :e
*undra*
------------------
I have comed to take what is rightfully mine. Existence in eternity. And all i need is your creditcard number. | Existence
[Redigerat av OveRRidE den 26 jul 2001]
Rent teoretiskt kan 255 anslutningar göras till en Access databas. Tyvärr har databasen bara en "user thread" så bara en förfrågan/urval kan göras åt gången. De andra förfrågningarna/urvalen hamnar i en kö.
Nu går detta ganska snabbt iof. så även med hyfsat många anslutningar funkar det.
Det gäller också att minimera den tid som en databasanslutning är öppen, allt för att spara resurser.
Även om man har 100 besökare samtidigt, så är ju chansen ganska liten att alla 100 startar en databasanslutning.
/T
------------------
WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);
[Redigerat av Toonster den 26 jul 2001]
Angående denna fråga undrar jag om det finns något pucko (eller kanske smarto) ;) som gjort en hel sajt databasdriven? Alltså, med andra ord, slängt in alla statiska artiklar på tre, fyra sidor i en databas.
------------------
Peter D
Kolla in www.asptoday.com artikel idag om hur man kan göra så att en site endast går mot en enda fil.
Men, du måste läsa den idag ... annars e det för sent ... om du inte e betalande medlem *ler*
cya,
PatrikB
------------------
*så kan det gå när inte haspen är på*
Skryt inte PatrikB!
Annars kommer jag hem till dig och rotar igenom hela ditt hus och snor dina medelmsuppgifter!!
------------------
Peter D