webForumDet fria alternativet

Det här med realtioner

ASP

7 svar · 279 visningar · startad av Jyx

Medlem sedan juli 20016 inlägg
Frågan#1

Något inlägg nedan pratades det om struktur. Jag håller på att bygga en site nu. Tänkte ta god tid på mig att organisera databasen så att den skall bli så bra som möjligt. Jag har dammsugat olika forum på information om hur relationer fungerar. Jag har även läst det lilla som finns skrivet om det i Access egna manual.

Jag förstår principen, men undrar om någon har en länk till en access tutorial, som rör just relationer ?
Finns det även i kombination med ASP så är det givetvis ännu bättre.

( Ursäkta om det blev lite långdraget innan jag kom till saken )

// Jyx

Medlem sedan juli 20014 inlägg

Vad är relationer? vad använder man dem till? Har de med ASP att göra eller bara Access?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Hej Snurre S.,

Alla proffs jobbar med relations databaser... Relationerna skapas i ACCESS och gör att upphämtningen och processandet av data går ack så mycket snabbare.

Det kanske inte märks så värst mycket om du sitter och pular med en databas till den privata hemsidan eller en liten databas för en site där det inte finns så mycket info...men...om du jobbar med en databas med MYCKET info...och där data plockas upp, submittas och visas så går det faktiskt fortare...

Ideén är att man gör små hmmm..."mellan tabeller" där man hämtar upp "viktig" eller "frekvent" data...från "huvudtabellerna" drar man sedan en relation till "mellantabellen"...text från huvudtabell.user user_id till mellantabell.visitor user_id. På så sätt slipper du använda den kanske tunga "huvudtabellen"...fattar du?

Ja det bidde kanske lite rörigt men det finns en poäng med dom iallafall...kan vara lite knepigt innan man precis fattar varför och hur relationerna dras...men...ja...det är värt att fundera på...

Tyvärr ingen länk att hänvisa till...men det finns säkert nån info på microsofts hemsida..

MvH

/A

[Redigerat av annesophie den 26 jul 2001]

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Hur man designar en databas - vilket jag antog var vad du var ute efter - tas upp på http://www.webmasterbase.com/article/378

------------------
All things serve the Beam!

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Hej och välkommen till Webforum Jyx :)

I ASP behöver du inte göra relationer som du gjort tidigare i Access.
Att bygga upp databasen på ett smidigt sett är en helt annan grej.

Men det du kan ha i baktanke är att om du vill skriva in något i databasen, så ska det bara stå på ett ställe.
Om du sen behöver ändra informationen ska du bara behöva ändra på ett ställe.
Sen är det bara att skapa tabeller att referera till samt skapa unika id:n lite hit och dit.

*Kanske lät lite oseriöst där i slutet.

------------------
MVH // Cyprys
Cyprys
Synd att du inte kan köpa en voodoojordglob och sedan snurra på den fort som fan och skrämma skiten ur alla.

Medlem sedan juli 20014 inlägg

Tack annesophie. kAN man ha relationer i MySQL?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Hej igen Snurre S.,

Inte en susning faktiskt *ler* jag håller på att lära mig mySQL själv då min zxzxzxz provider bara kör med LINUX server...

Fråga på mySQL forumet...där borde dom ju veta tycker man!

MvH

/A

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Relationer i sig är bara något som finns i databasskaparens hjärna. Om man bestämmer sig för att lägga en medlemslista i en separat tabell, och sedan länkar ihop dessa genom t.ex. ett medlems-id, så har man skapat en relation. Många databasverktyg kan dock hjälpa till genom att de har funktioner som t.ex. upprätthåller relationen, och ser till att data som är viktig för relationen inte försvinner.

MySQL klarar relationer, och har vissa funktioner som understödjer det hela.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)