cherubMedlem sedan apr. 200171 inlägg Hej!
När en person uppdaterar sina uppgifter vill jag kolla om den emailen eller användarnamnet han har ändrat till inte används av någon annan person.
Körde förut med två olika select satser för detta men skulle nu vilja ha det i en där recordsetet blir två "fält" som retunerar 0 och 1...
Används både email och användarnamn av någon anna så retunerar rs:et således
bEmailExists = 1
bUsernameExists = 1
Hänger ni med?
Har provat med:
SELECT EXISTS(SELECT * FROM users WHERE Email = 'kalle@sverige.nu' AND userID <> 5) AS bEmailExists, EXISTS(SELECT * FROM users WHERE username = 'kalle' AND userID <> 5) AS bUsernameExists
Men det vill sig inte någon som vet hur man gör?
------------------
- Rickard
http://cherub.deca-production.net
"You say I'm beautiful. Well, I can't help it! You say I'm empty. We all know I'm full of shit!"
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg ett litet inlägg, men det är väl inte så ofta två personer har lika epost adress... :OO
------------------
I like ¼ £ whith cheese
cherubMedlem sedan apr. 200171 inlägg Nej... Men chansen finns... Tro mig...
Det är en kundDB och på vissa företag sitter två personer med samma email-adress och vet inte att den andre har registrerart sig...
eller så har de ett gammaltkonto de glömt att de registrerat så de ändrar tillsamma...
så jag måste kolla det... försäkerhets skull...
.rickard
------------------
- Rickard
http://cherub.deca-production.net
"You say I'm beautiful. Well, I can't help it! You say I'm empty. We all know I'm full of shit!"
[Redigerat av cherub den 26 jul 2001]
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Om du indexerar båda de fälten och inte tillåter dubbletter så kommer du att få ett felmeddelande när de försöker att ändra till ngn email/användarnamn som redan finns.
det felmeddelandet kan du snappa upp om du kör: On Error Resume Next
Kolla sedan vad det är för felmeddelande och sedan printa ut ngn fin text om att användarnamnet eller emailen redan finns och be dem ändra ngn, printa samtidigt ut formuläret med alla redan ifyllda formfields intakta
cya,
PatrikB
------------------
*så kan det gå när inte haspen är på*