det har e nog en kombination av asp och java, men tonvikten ligger i asp kodningen...
jag har tva tabeller, den ena med programnamn och den andra med under rubriker till programnamnen,,,
dvs har 2 tabeller:
departments[ID, departments]
course[ID, course, departmentID]
departmentID i course tabellen ar den samma som id't i departments, och nu till problemet:
hur gor jag en dropdown meny dar da jag valjer department sa skall alla undermenyer till den dyka upp i en dropdown under den?? vill loopa ut allting fran databasen.
<%
dim seldep
seldep = request.querystring("dep")
set rs = conn.execute("select * from departments")
response.write "<select name=""department"" onchange=""document.location='?dep=' + this.value"">"
do until rs.eof
if int(seldep) = int(rs("id")) then
response.write "<option value="""& rs("id") &""" selected>"& rs("departments") &"</option>"
else
response.write "<option value="""& rs("id") &""">"& rs("departments") &"</option>"
end if
rs.movenext
loop
response.write "</select><br>"
if seldep <> "" and not isnull(seldep) then
set rs2 = conn.execute("select * from course where departmentID = " & seldep)
response.write "<select name=""course"">"
do until rs2.eof
response.write "<option value="""& rs2("id") &""">"& rs2("course") &"</option>"
rs2.movenext
loop
response.write "</select>"
end if
%>
Självklart måste du skapa databasconnection också.
tack sa mycket funka utmarkt, forrutom att jag skulle ha enkel fnuttar pa conn.execute("select * from course where departmentID = " & seldep) den har raden runt seldep
Man tackar!!
kom pa en till fraga, hur gor jag nu sa att den direkt efter att jag valt course soker pa Course kriteriet i en annan tabell som jag har??
Tyvärr har jag inte svaret, men ett hett tips är att inte acceptera som ett slutgiltigt svar, då man kollar om en tråd är löst innan man går in för att hjälpa till :)
Fast självklart skall du acceptera som slutgiltigt svar när ALLT är klart. men nu hade du ju som sagt en till fråga. :bire
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2