Kom och tänka på att man kan länka in tabeller i en databas från en annan i access. Då kom de lite funderingar kring de här med hur prestandan påverkas och vilka begränsningar som ligger på den inlänkade tabellen(erna).
Såg att när man skapade en relation så gick det ej att välja någon referensintegritet på den. Vad mer för begränsningar finns det?
Hur påverkas prestandan om man kör en SELECT (eller även en join mellan flera tabeller) sats från en ASP sida till den inlänkade tabellen.
Behövs det fortfarande bara en databas anslutning även fast man hämtar information från den inlänkade tabellen?
Kan storleken på databasen (antalet rader) ökas på detta sätt utan att få minskad prestanda?
Håller på och exprimenterar lite med en webshop just nu, om man t.ex gör så att alla skapar en databas för alla produkter och kundinfon, sedan en databas för alla ordrar. Om man sedan länkar in tabellen för ordrarna i den första och använder den för att placera alla ordrar i, låter de som en vettig lösning? Fördelar/nackdelar?
Kanske lite konstiga frågor men ja har ingen erfarenhet av hur länkade tabeller ska användas sedan tidigare.
Hm jag måste säga att jag inte förstår vad du menar. Varför skall du skapa flera olika databaser? Varför inte ha allt i en? Det är juh bättre att dela upp allt i massor av tabeller (jag normaliserar alltid så mycket som det bara går) Du skapar juh egna tabeller för ordrar, produkter osv.
Men det kan hända att jag missförstår frågan eller vad?
------------------
/Sophie*
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2