Jag missade att du redan förklarat anlendingen till hakparanteserna. Slarvigt av mig! Angående att det figurerar mellanslag (och åäö) i databasen så försvarar jag mig med att det inte är jag som gjort den. :)
Hur som helst så fungerar det fortfarandet inte. Här är min nuvarande kod:
<%
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
cnpath="DBQ=" & server.mappath("\stugbilder\stugcentralen.mdb")
connection.open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; " & cnpath
SQL = "INSERT INTO tblStuginfo_1 (StugID, Område, Kategori, Rum, Bäddar, Hav, Boyta, Golf) VALUES ('" & stugID & "', '" & omrade & "', '" & kategori & "', " & rum & ", " & baddar &", " & hav & ", " & boyta & ", " & golf &")"
Connection.Execute(SQL)
SQL2 = "INSERT INTO tblStuginfo_2 (StugID, [Extra bäddar], [Pris Lågsäsong], [Pris Mellansäsong], [Pris Högsäsong], Kyl, Frys, Spis, Wc, Dusch, [Öppen spis], TV, Restaurang, Affär, Cykel, Husdjur, Kaffebryggare, Tvättmaskin, Diskmaskin, Grill, Bastu, [Avstånd Centrum], Övrigt, Engelska)) VALUES ('" & StugID & "', " & xbaddar & ", " & pris_ls & ", " & pris_ms &", " & pris_hs & ", " '& kyl & "', '" & frys & "', '" & spis & "', '" & wc & "', '" & dusch & "', '" & oppenspis & "', '" & tv & "', " & rest & ", " & affar & ", '" & cykel & "', '" & husdjur & "', '" & kaffe & "', '" & tvatt & "', '" & disk & "', '" & grill & "', '" & bastu & "', " & centrum & ", '" & ovrigt & "', '" & engelska &"')"
Connection.Execute(SQL2)
Connection.Close
%>
Jag får följande felmeddelande:
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] You cannot add or change a record because a related record is required in table 'tblStuginfo_2'.
/test/add.asp, line 51
Beträffande fältet "stugID" som binder ihop de båda tabellerna i databasen, så är de faktikst inte "tal" utan av typen "X-123". Därför har jag lagt till apostrofer vid dessa fält. Rad 51 är fortfarande "Connection.Execute(SQL)". Jag undrar förresten oxå om det är rätt att hämta upp ALLA fältnamn från forumlärsidan genom:
stugID = Request.Form("stugID")
Antar alltså att man inte behöver tänka på apostrofer här, lr?
// Mattias