webForumDet fria alternativet

Fotoalbum!

ASP

20 svar · 831 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hello.

Jag sitter här och väntar på att mina datorkomponenter ska ska komma så jag kan börja koda ASP igen :e

Men under mitt tänkande har jag stött på en fråga jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Jag ska göra så att varje användare får ett eget fotoalbum.
Visst kanske inte låter så himla avancerat. Men jag vet inte hur jag ska strukturera bilderna.

Exempel 1
Varje användare får mha FSO en egen mapp som är döpt efter användaren. Bilder laddas upp i den enskilda mappen som tilldelats och sedan läggs informationen i en databas, t.ex sökväg, en komentar, antal visningar osv osv Det känns lättare då att kunna begränsa användarens diskutrymme, så han inte laddar upp mer än visst antal MB

Samtidigt, döps bilden om från t.ex bild038.jpg till t.ex något slumpvald kombination av 10 tecken med A-Z, a-z, 0-9.
För att slippa att man kör över en bild med samma namn.
Men hur stor är sannolikheten att om man kör random namn att den blir överkörd? hur ska man lösa med namnen på bilderna så dom inte skrivs över men en annan ny bild.

Exempel 2
Alla bilder från alla användare laddas upp i en och samma mapp, osen läggs informationen in i en databas.
Tänkte om man kanske kan döpa bilderna till
anvandarnamn_HgSYit589f.jpg (exempelvis, med random tecken efter användarnamnet) för att hindra att bilder blir överkörda. Eller något sådant. :)

Okej, det var första frågan jag hade, då går jag vidare till nästa.
För att hindra användare att stjäla bilder som ägs av en enskildperson hade jag tänkt att med hjälp utav ASPJpeg lägga in en kort text i form utav "användarnamn @ www.domän.se"

så min fråga är, ska detta göras när bilden laddas upp? att få den ändrad permanent, eller skall texten läggas till varje gång bilden efterfrågas?

Det här endast teoretiska frågor. Ingenting jag söker kod till, utan vill veta bästa tillvägagångssättet.

Mvh

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Jag hade nog kört exempel 1.. har gjort något liknande.. fast inte foto album. Detta pga av om användaren inte vill vara medlem längre kan man ta bort en hel mapp istället för att rensa x antal bilder i en stor mapp...

Medlem sedan juni 2000516 inlägg

Jag gjorde nyligen också ungefär detta. Då valde jag att spara bilderna efter Now-funktionen (Date, Time).

WF Länk..

Men att spara namn efter en slumpad funktion funkar ju också fin fint.

:)

Icebreaker skrev:

Jag gjorde nyligen också ungefär detta. Då valde jag att spara bilderna efter Now-funktionen (Date, Time).

WF Länk..

Men att spara namn efter en slumpad funktion funkar ju också fin fint.

:)

Hehe :) Jo det vore iof en bra idé och döpa dom till now()
men då återstår bara ett problem, om man ska kunna ladda upp flera bilder samtidigt, dvs 5 formulär på en o samma gång, så kan det bli lite problem :)

Nån som vet hur man gör en random funktion? Så man slumpar fram en kombination på 10 eller 20 tecken a-z, 0-9 :)

Mvh

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Ett enkelt förslag är att du spar orginalnamnet samt lägger på å tex nov().
Vips så har du garanterat unika filnamn.

Alt. att du kör med bara nov() samt slänger på en siffra, olika för varje uppladdningsfält.

solbulle skrev:

Ett enkelt förslag är att du spar orginalnamnet samt lägger på å tex nov().
Vips så har du garanterat unika filnamn.

Alt. att du kör med bara nov() samt slänger på en siffra, olika för varje uppladdningsfält.

Ja det vore visserligen ingen dum idé :)
Sen bara en snabb fråga Nov()? eller Now()?
Något jag har missat, eller gjorde du bara ett slarvfel? :)
Tack för idén iallafall, den får det nog ta och bli :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

SessionID + Now brukar jag köra när jag sparar ner temp-filer.

Dock tycker jag att om du ska ha ett riktigt bra fotoalbum så ska det vara databasbaserat så man kan lägga in kommentarer och annat.

Då har du en rad för varje bild. Och då döper du bara bilderna till Räknar-ID.jpg.

Eller ännu bättre. Lägg till en mapp med samma namn som ID:t. Där sparar du originalbilden med namnet original.jpg eller något mer hemligt. Sen när du gör förändringar så döper du filen till något annat och behåller original-bilden.
Sen när du vill ha ett annat teckensnitt på bilden eller behöver göra någon annan förändring så har du kvar originalbilden och kan bara köra igång en batch som loopar igenom alla bilder.

Erik Juhlin skrev:

SessionID + Now brukar jag köra när jag sparar ner temp-filer.

Dock tycker jag att om du ska ha ett riktigt bra fotoalbum så ska det vara databasbaserat så man kan lägga in kommentarer och annat.

Precis så det är tänkt, att informationen om bilden, såsom kommentarern, antal visningar, behörighet för att visa bilden osv osv ska finnas i en databas :)

SessionID, är det en variabel man tilldelar manuellt en användare t.ex session("ID") = RS("userID"), eller menar du något helt annat. Tänkte fråga för säkerhets skull så vi sitter på samma flygplan :)

Medlem sedan sep. 2003301 inlägg

Nej Session_ID är ett värde som IIS ger varje session... Du kan aldrig får samma Session ID på samma IIS 2ggr, det har jag aldrig lyckats med iaf...

Jag brukar lagra det värdet som kaka på klienten för att kolla när dom var inne senast mot ett db slag när dom loggar ine eller besöker sidan igen...

Session.SessionID 'Read only ID ärde som ger dig ett unikt ID på din Session..

Okej där ser man :)
Man lär sig något nytt. Jag har inte tillgång till IIS på jobbet men rent teoretiskt ska det räcka med att skriva

<% response.write session.sessionID %>
<%= session.sessionID%>

För att få fram sessionID?

Jo, man kan få samma SessionID flera gånger. Men inte samtidigt.

M.Cheraghi, det du skrev stämmer.

Erik Juhlin skrev:

Jo, man kan få samma SessionID flera gånger. Men inte samtidigt.

M.Cheraghi, det du skrev stämmer.

Okej :) amen då var det spikat, filnamnet får bli

användarnamn_now()_session.sessionID_siffra

En olik siffra för varje uppladdningsformulär, för jag misstänker att om jag skickar 5 upload formulär samtidigt så går det så fort för servern att behandla data att now() blir lika i alla 5 fallen, plus att sessionID är juhe densamma, samt att användarnamnet och är den samma.

Några kommentarer? :)

Finns det verkligen inte någon komponent som är gratis :O

har kollat på

- AspSmartImage
- Shopgraph
- AspJpeg

Alla kostar skjortan :OO Det måste juhe finnas någon gratis Image resize component med Save funktion :OO
Det är allt jag behöver. :( inte 500 flashiga andra funktioner :)

Mvh

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Varför sparar du inte varje bild med samma primärnyckel som motsvarar posten i databasen?

Post 1 är detsamma som 1.jpg
Post 2 är detsamma som 2.jpg osv... behöver inte gör det så krångligt med sessionid och datum.

Vad gäller att lägga på text till bilden så görs det när den sparas. Inte för varje anrop - det är ju bara en massa slöseri på kraft.

Det jag sa ju Pace. :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Det jag sa ju Pace. :)

Korrekt. Skummade igenom ditt inlägg men hittade inte det då. ;) :r

Okej, here we go :)
Nu har jag kommit till det stadie att jag ska börja knåpa ihop fotoalbumet. jag vill genom ASP skapa en tabell dynamiskt.
jag vill att varje row i tabellen ska ha 4 kolumner
i varje kolumn i tabellen skall innehålla 1 bild.

jag har aldrig någon gjort något liknande, så jag vet inte hur eller vart jag ska börja. :r Har sökt lite grann, men ine tillräckligt känner jag, så jag fortsätter söka samtidigt som denna tråd får samla på sig lite damm :e

Om någon känner sig manad till att hjälpa mig en liten bit på vägen, så är här min SQL sats jag tänkt använda mig utav!

strAuthor = request.querystring("author")
strSQL = "SELECT * FROM tblPhotoalbum WHERE author = '"& strAuthor &"' ORDER BY uploaded DESC"
SET RS = Conn.execute(strSQL)
<table width="533" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
    <td>&nbsp;</td>
    <td>&nbsp;</td>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

i databasen finns en kolumn som heter 'filename' som innehåller ett värde som t.ex '11.jpeg' det är altså bilden som ska finnas i en viss kolumn osv

Tips mottages mer än gärna :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Kolla på Engine^s exempel här.

Mvh

mjo, med lite modifikation hit och dit, börjar det hela ta form nu :)
Fan jag som sökte som en tok efter ordet "album" / "fotoalbum" :e jobbigt att hitta rätt sökord.
Tack bäver

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Du skulle givetvis ha sökt på mod, fattar du väl? ;)

Skämt åsido, det är lättare att hitta vad man letar efter om man vet vad man ska söka på. :)

mvh

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)