RiriMedlem sedan dec. 2000182 inlägg Hej,
Kan man få tag på vilken typ ett fält är i form collection?
Function ReturnNumberOfTextFields()
Dim sItem, i
i = 0
For Each sItem In oForm
If Not oForm(sItem).type = "hidden" Then i = i +1
Next
ReturnNumberOfTextFields = i
End Function
Något som ovan vill jag ha - skall alltså ränka hur många fält det utan de som är hidden. Tyvärr så finns inte type egenskapen i collectionen men va fasen heter den då?
Tack på förhand!
Richard
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Ska du inte använda dig av sItem.Type i loopen?
Stressat svar... jag börjar jobba alldeles strax.
RiriMedlem sedan dec. 2000182 inlägg Nej,
det skall man inte. sItem innehåller bara namnet på fältet i collectionen och är alltså inget objekt. Hoppas verkligen att någon kan ge mig en idé här, har alla klipska kodare (Engine^, inget ont menat; du var ju stressad) redan gått över till .Net?
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Inget ont förstått ;)
Jag spanade runt lite grann och av vad jag förstår så verkar det inte riktigt fungera att göra som du vill. Den data som Request.Form returnerar innehåller helt enkelt inte den informationen.
Istället får du väl namnge dina kontroller på ett smartare sätt. hdnHiddenFieldName eller liknande och använda en kolla i loopen om fältet heter hdn*.
Jag undrar lite över vad oForm får sitt värde ifrån. Är det möjligen så att du håller på med ett klientscript?
RiriMedlem sedan dec. 2000182 inlägg Tack
Det var egentligen det jag trodde. ville dock ha det bekräftat.
Vad gäller oForm är det bara ett Request.Form Collection som jag satt på global nivå. Jag har gjort en generisk responshanterare som kan ta emot olika former av formulär utan att behöva anpassa en massa serverkod. Men den har en del svagheter pga att jag inte kan plocka ut field-typen, det går nämligen fint i .net.
Tack för hjälpen!