webForumDet fria alternativet

Skapa en "databasavdelning" i koden?

ASP

4 svar · 138 visningar · startad av Lukaspojken

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte på att man kanske skulle kunna samla ihop alla databashämtningar på en enda plats, så att man slipper skapa connection objekt igen senare i scriptet. Detta i form av case-satser så ser man vilka sql-satser som ska exekueras. På så sätt vet man alltid var alla databashämtningar är. Vad tror ni om det?

------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...

[Redigerat av Lukaspojken den 23 jul 2001]

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

det är väl inte så jäkla ovanligt..
men du kanske ska använda dig av subs och include filer?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Jag har inte sagt att det är ovanligt heller...

Jag frågade bara om man skulle göra alla db-hämtningar på ett avsnitt in i en array...på så sätt behöver man inte öppna connection objekten längre. All hämtning är färdigt och då kan man använda sig av variablerna bara sen.

------------------

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

då har du väl massa onödiga databaskopplingar öppna?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Vad snackar du om? Jag stänger alla databaskopplingar...det jag menar är att alla databaskopplingar görs direkt i följd istället för att göras lite överallt i koden. Så om vi ska tex hämta alla huvudinlägg till ett forum så drar man in allt i en array. Direkt efter så kör man nästa hämtning som tex dagens citat eller medlemslista. Efter alla hämtningar så stänger man databasen och använder sig av variablerna.

------------------

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
142 ms — ändringar (db)