CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg Tja! :)
Eftersom det är så trevligt och kunnigt folk inne här så är det svårt att låta bli å skapa trådar! :)
Denna fråga är:
Om man vill använda en databas till vbs som jag håller på med nu å vill spara lite goa värden där.... Tänkte i enkelhetens namn använda Access bör tilläggas! :)
1.Hur kopplar man upp sig mot den?
2.Hur kommunicerar man mot den?
3.Framförallt nått bra ställe där man kan läsa mer om detta ljuvliga ämne!
Tackar på förhand!
Sorry om frågorna är simpla för er som kan.... men är ny på just vbs och tiden är kort så jag är därför tacksam för svaren jag fått/får!
/Ciliax
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Du hittar väldigt många svar om du söker här, eftersom det inte är första gången frågorna ställs.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Mitt entydiga svar är: Sök på https://www.webforum.nu
Större kunskapskälla är svårt att hitta.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Precis som Josef säger så kan du nog hitta en del i forumet. Annars är det här några tips;
- Använd alltid OLEDB i kommunikation med Access, inte den vanliga Access-drivern. (Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\wwwroot\hemlig_sokvag\db.mdb)
- Använd .Execute på Connection-objektet när du skall uppdatera data och hämta ReadOnly-data.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Lägg databasen utanför root-katalogen
Öppna databasen sent
Stäng databasen tidigt
connection.execute("INSERT INTO BLA BLA"),,128
istället för Open, Add osv.
Kör getRows där det går. Lättare med paging osv. enligt min mening.
CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg Får ett fel som säger "Object required 'Server'" när jag försöker skapa en uppkoppling mot min db?? Vadan detta?
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=C:\Documents and Settings\E0C0480\My Documents\Mapp.mdb"
CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg hmmm samma elände med detta! :(
Vet inte om det är av intresse att detta inte är ett webscript utan en vanlig scriptfil!
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Ciliax skrev:
hmmm samma elände med detta! :(
Vet inte om det är av intresse att detta inte är ett webscript utan en vanlig scriptfil!
Jo, det är av intresse, eftersom Server är ett objekt som är explicit för ASP, inte VBScript.
Såhär;
Set Connect = CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Documents and Settings\E0C0480\My Documents\Mapp.mdb"
CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg Då löste det sig så fint så fint! Jag bugar å bockar! :)
MVH Ciliax
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Det kan vara värt att notera att även andra objekt som används i ASP inte fungerar i vanliga VBScript-filer. Dessa objekt är Session, Application, Server, Request, Response, ObjectContext och ASPError.