webForumDet fria alternativet

Tvådimensionell array

26 svar · 697 visningar · startad av Ciliax

CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg

Hejsan!

Kan man i VB-script ha en array med en array i sig? Alltså en två dimensionell array.....

Jag har en array som heter AllUsers() som jag på varje index vill lägga in en array som innehåller en viss typ av användare...

Kan detta gå å lösa i vbs?

Tacksam för svar!

MVH Ciliax

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Ja, visst. Sök på dimensionell*

Måste jag casta den på nått sätt när jag ska använda den?

u = AllUsers(i)

u är den nya arrayen som jag temporärt vill ska tilldelas den array som ligger på det aktuella indexet i AllUsers.

Vad missar jag?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

En flerdimensionell array (vektor) är inte synonymt med en 'array i en array', utan snarare en vektor med mer än en post per index, så att säga.

Dim vMinvektor(2,3)

vMinvektor(0,0) = "noll noll"
vMinvektor(0,1) = "noll ett"
vMinvektor(0,2) = "noll två"
vMinvektor(0,3) = "noll tre"
vMinvektor(1,0) = "ett noll"
vMinvektor(1,1) = "ett ett"
vMinvektor(1,2) = "ett två"
vMinvektor(1,3) = "ett tre"

'osv

Det löste sig.... tackar så mycke!

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Men OveRRidE!
Flerdimensionella vektorer finns ju inte. Då är det ju en matris. :OO

Lösningar är alltid bra att posta för att andra skall kunna ta del av dem. :)

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Ciliax: Du ska markera inlägget som innehåller lösningen som "slutgiltigt svar" inte det sista i tråden.

Erik Juhlin skrev:

Men OveRRidE!
Flerdimensionella vektorer finns ju inte. Då är det ju en matris. :OO

Är det så det kallas? Aha. ;)

Då vet jag vad jag ska markera! Tackar Josef! :)

Ciliax skrev:

Uppenbarligen inte, eftersom du fortfarande har markerat ett svar som inte har med lösningen att göra. ;)

OveRRidE skrev:

Ciliax skrev:

Uppenbarligen inte, eftersom du fortfarande har markerat ett svar som inte har med lösningen att göra. ;)

Kan du inte ändra det då? ;)

OveRRidE.... Det var gjort innan jag fick reda på det å jag tänker markera den rätta hädanefter..... så uppenbarligen så har jag fattat!

Ciliax skrev:

OveRRidE.... Det var gjort innan jag fick reda på det å jag tänker markera den rätta hädanefter..... så uppenbarligen så har jag fattat!

Men du kan ju ändra markerat svar, genom att "inte acceptera...", och sedan välja något annat inlägg.

Har troligtvis gjort fel i flertalet inlägg tidigare och tycker inte det skall var sån stor sak så jag ska behöva gå runt å ändra i dom, utan nöjer mig med att bättra mig i fortsättningen.... I just denna tråd så kom jag på lösningen själv och anser inte någon lösning vara den direkt avgörande...

Tackar! ;)

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Ciliax> Då skriver du ner din lösning och väljer det som slutgiltligt svar.

Josef skrev:

OveRRidE skrev:

Ciliax skrev:

Kan du inte ändra det då? ;)

Det är klart att jag kan, men är det inte bättre att medlemmarna själva gör sådana saker, eftersom det är för dem som funktionerna finns? ;)

Jag har dessutom inte tid att redigera varenda tråd hela tiden i forumet heller, även om det ibland skulle behövas.

Men, eftersom det nu verkar lite oklart kring hur utförandet av markering av korrekta svar skall hanteras så kommer här en förklaring;

• Om en medlem eller moderator har skrivit ett inlägg som kan klassas som lösningen eller huvudsaklig hjälp till att lösa problemet, så markerar trådskaparen detta inlägg genom att trycka på "Acceptera som slutgiltigt svar" längst ner till höger vid det aktuella inlägget. Tråden är nu markerad som löst.
  • Om trådskaparen råkar markera fel inlägg, kan denne avmarkera detta inlägg genom att trycka på "Acceptera inte som slutgiltigt svar". Då avmarkeras inlägget och tråden markeras som olöst.
  • Om trådskaparen själv finner en lösning på sitt problem, skall lösningssättet helst postas i tråden, tillsammans med eventuell källkod eller länkar till hjälpade källor. Det räcker inte att skriva "Jag pillade lite och nu funkar det", för om någon söker i forumet och vill ha lösningen på samma problem, så blir läget aningen tråkigt, eftersom lösningen på problemet inte finns i tråden.
  • Moderatorn och forumledare kan gå in och markera/avmarkera inlägg som korrekta svar, om de anser att detta behövs.

Så, hur löste du egentligen problemet / frågeställningen?

MVH
OveRRidE
moderator, webForum

Det var enkelt... helt enkelt bara ett slarvel från min sida så det var knappt värt att nämnas.... frågan var:
Hejsan!

Kan man i VB-script ha en array med en array i sig? Alltså en två dimensionell array.....

Kalla det tvådimensionell array kanske var lite felaktigt men att det går att ha en array i en array är jag nu på det klara med.

Tack för infon ovan som kastade lite mer ljus på hur man hanterar trådarna osv.

MVH Ciliax

Det är inget fel i att kalla det för en två- eller flerdimensionell array, det är ju det det är? Dessutom, jag vet inte om jag skulle rekommendera att ha arrayer i arrayer.

'Dim arr(2,2)
arr(0,0)="Arne"
arr(0,1)="Andersson"
arr(0,2)="08-123456"
arr(1,0)="Pelle"
arr(1,1)="Pellesson"
arr(1,2)="031-987654"
arr(2,0)="Åsa"
arr(2,1)="Åsasson"
arr(2,2)="018-332211"

for a=0 to ubound(arr,2)
		Response.write "Förnamn: "& arr(a,0) &"<br>"&_
					   "Efternamn: "& arr(a,1) &"<br>"&_
					   "Tfn: "& arr(a,2) &"<br><hr>"
next

Om man inte dimmar så får man Type mismatch: 'arr'
Men om jag nu inte vet hur många poster det är då, hur skall man dimma då?

Ciliax: Se över ditt sätt hur/var du markerar "Acceptera som slutgiltigt svar". ;)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)