webForumDet fria alternativet

Från php till asp !!!

ASPur ASP

5 svar · 162 visningar · startad av DotStudio

DotStudioMedlem sedan apr. 2001361 inlägg

Hej

Vad bör jag lära mig?, vad är det för skillnad på ASP gentemot PHP?

ex: Om jag vill ha den här koden översatt till ASP - hur skiver jag då?

PHP KOD
- <?php include "katalog/fil.txt"; ?>

Hur skriver jag <?php echo $tjena ?> till ex i ASP??

tacksam för svar*

------------------
"Never underestimate the destructive power of a comic sence"

www.DotStudio.f2s.com

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Väldigt OT, men får jag fråga; varför FRÅN PHP till ASP för? ;)

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

För att svara på frågorna;

<!-- #include file="katalog/fil.txt" -->

och istället för echo,

<% Response.Write tjena %>

Fast glöm inte att du måste "dimma" variabler först! ;)

------------------
"Vi är femhundra per år som blir slaktade som svin / I fabrikerna där man suger ut vår märg / Och störst av alla mördare är Jacob Wallenberg"

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det finns ett helt gäng jämförelser mellan PHP och ASP här på forumet, så sök lite så ska du finna.

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

För att vara lite petig... Man kan inte använda #include i asp. Det är ssi, server-side includes, alla använder.

<!-- #INCLUDE FILE="open.asp" -->
<!-- #INCLUDE VIRTUAL="/open.asp" -->

File är i samma katalog och nedåt i hierarkin. Virtual utgår från roten. Man kan inte skicka med några värden till includefilen. Däremot kan man tilldela en variabel ett värde och sen använda det i includefilen.

PHP är mer ett eget språk medans asp mest är ett tillvägagångssätt där det ges stort utrymme för personliga tolkningar av hur kod ska skrivas.

myNAME= "eclipse"
response.write myName

eclipse

Ej case sensetive. För att vara politiskt korrekt kan man DIMa variabler men, precis som i php, kan man skapa och använda variabler on-the-fly. ASP bygger på VisualBasic och VB Script.

------------------
OLR WebAdmin

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ej case sensetive. För att vara politiskt korrekt kan man DIMa variabler men, precis som i php, kan man skapa och använda variabler on-the-fly. ASP bygger på VisualBasic och VB Script.

Nope ;) Som du skrev så är ASP inget språk, och det bygger heller inte på något språk. ASP kopplar bara ihop IIS:en med Windows Scripting Host, och bifogar ett gäng objekt (Session, Application m.fl.). Man kan alltså progga ASP i t.ex. JScript, Perl och Python också. I princip skulle man kunna göra så att PHPs kommandotolk kunde köras i ASP också, men varför skulle man?

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)