webForumDet fria alternativet

Låsa en användare till en dator

ASP

16 svar · 354 visningar · startad av KalsongCesar

Medlem sedan mars 2001339 inlägg
Frågan#1

Sitter och funderar på ngn lösning för att binda en användare till en dator.

Problemet: Klassiskt, att folk ger med sig av sitt användarnamn.

Tänkt lösning: Ger en cookie till användaren och bockar av honom som aktiverad i databasen, när sedan ngn annan ska logga in på samma användarnamn i på annan dator, så krävs att cookien finns på den datorn. Om inte cookie finns så får man begöra nytt lösenord som går till mailadressen för den registrerade användaren och användaren måste bli aktiverad på nytt.

Detta vet jag inte är idiotsäkert, den som orkar fipplar lite med cookies och har kommit runt problemet, men det gör det ju iaf lite bökigare för de som "fuskar"

Har ngn där ute gjort ngt liknade eller har förslag på ngn annan lösning, eller om det finns ngn som har ngt man kan kika på så skicka länkar, förlag, frågor och svar.

Tack på Förhand!

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Omständigt, tänk på alla dem som rensar sina cookies varje dag (t ex jag).

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Spara IP i databas kanske?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Antalet som rensar sina cookies varje dag lär nog vara ytterst få...

men om man kan låta en del vara "betrodda" användare och som på så sätt inte behöver cookies bekräftelsen, så kan man ju låta ngn enstaka som rensar sin dator varje dag vara en sån.

Ip blir svårt, så de får nya vid uppkoppling med modem.

Fler synpunkter? =)

Jesper T skrev:

Spara IP i databas kanske?

Ännu omständigare. Tänk på alla med dynamisk ip-adress.

solbulle skrev:

Antalet som rensar sina cookies varje dag lär nog vara ytterst få...

Okej då, men ofta.

certifikat då? Är det en bra lösning?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

En användare som loggar in från olika datorer, lär få problem.

Tips på alternativ lösning?

KalsongCesar skrev:

Tips på alternativ lösning?

De som delar med sig av sitt användarnamn, får skylla sig själva.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det är inte tekniken det är fel på i detta fall, det är användarna. Man kan inte sitta och bygga tusentals undantagshanteringar och klientkontroll-med-cookie-och-ip-och-sessionkontroll-grunkor bara för att nåt pundhuvud delar med sig av sin inloggningsidentitet.

Det måste finnas vissa regler som man sätter på användarna, annars kan du koda tills dödagar.

Jag är inte ute efter att hindra dem till 100% men det vore bra om det var lite bökigt för dem att dela med sig.
Alternativet är ju att göra dem personliga, dvs med mer personliga uppgifter.. deklarerad inkomst eller ngt ;)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag förstår inte daltandet med användarna fortfarande.

Vad är det som är så svårt med att säga "Ge fan i att dela med er av era lösenord, annars kommer era konton dö en plågsam död när jag trycker Shift-Delete."?

Svårigheten är ju att bevisa att de just delar med sig av sitt abonnemang.. De kan ju bara hävda att de är senila och inte kommerihåg vad som fanns där inne..

KalsongCesar skrev:

Svårigheten är ju att bevisa att de just delar med sig av sitt abonnemang.. De kan ju bara hävda att de är senila och inte kommerihåg vad som fanns där inne..

På vilket sätt skulle det vara ett problem?

Det är en betalsite, där användaren mot en symbolisk summa får tillgång till information, klar att man inte vill att de ska dela på dessa abb då. Men jag kan ju se att en del tittar typ 15ggr på samma info om dan och det är ju inte normalt, så dessa personer vill man ju göra livet lite jobbigt för, men som sagt är det ett bevis för att de delat med sig av sitt användarnamn eller är det ett bevis för att de inte har ngt minne ? ;)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)