Mitt datum sätts automatiskt i databasen när en post skapas. Jag har fältet inloggad som är Datum, och fältet online som är tal. 0 är offline, 1 är online. När jag skall uppdatera datumet, skall jag då köra en SQL-sats som gör en UPDATE? Kommer datumet då ändras?
Här är min kod:
Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
db.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DQB=" & server.mappath("db.mdb")
SQL = "UPDATE users SET Datum = " & Now() & ""
Set rsOnline = db.Execute(SQL)
Går det att själv lägga till datumet när det egentligen sätt automatiskt?
en en post ska inte skapas, altså... där du samla alla användare får dom juhe en varsin rad i databasen, där lagrar du status samt tid, du ska inte tilldela tid automatiskt, du ska juhe göra det manuellt som du visade i kodsnutten här ovan fast i UPDATE frågan måste du säga vem det är som ska få den nya tiden med hjälp utav
WHERE username = '" &session(username)
exempelvis. Jag är inte säker på om jag har förstått dig rätt.
I tabellen där alla användare finns har jag dessa två fält. Online och inloggad alltså. När man loggar in skall ju datumet sättas. Sedan skall en kod som sätter ett nytt datum finnas på varje sida, eller?
Ska datumet sättas automatiskt i databasen, eller via en SQL-sträng från ASP-sidan?
Sedan kollar man först om användarens tid har gått ut, och sedan uppdaterar man, va?
Jag är helt ute när det gäller områden som dessa inom ASP. Jag uppskattar verkligen din hjälp.
/M
RED/ Läste det igen och fattade då :)
Skall pröva, tack så hemskt mycket för hjälpen!
'Öppna databasen
db.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath("db.mdb")
[b]'Uppdatera personen som är inloggad, så han får ny tid
SQL="UPDATE users SET inloggad = now() WHERE username = '"& session("userName")"'"
db.execute(SQL)[/b]
'ta ut alla som är markerade som online
SQL = "SELECT * FROM users WHERE status = "1""
set rs = db.execute(SQL)
'Starta en loop
Do Until rs.EOF
'kolla ifall nån som är online samt har gammal tid med IF-sats
If rs("status") = 1 AND DateDiff("n", rs("tid"), Now) > 12 Then
'Ifall det hittades någon, uppdatera honom till offline
SQL="UPDATE users SET status = "2""
db.execute(SQL)
'Stänga av IF-satsen
end if
'Hoppa vidare till nästa person, osen loopa
RecSet.movenext
loop
'slutligen stänga dina recordset samt databaskopplingen
RS.close
Set RS = nothing
DB.close
Set DB = nothing
Ja i keepalive som körs varje gång killen gör nått på hemsidan, skall även hans egentid uppdateras. och jag har lagt in det nu i koden, och det är fetmarkerat.
OBS, det är säkert en massa slarvfel i min kod som gör att den inte fungerar, men i stora hela ska det se ut som det gör. tror jag iaf
Allright, denna kos har jag på varje sida:
db.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath("db.mdb")
SQL = "UPDATE users SET inloggad = '" & Now() & "' AND online = 1 WHERE username = '" & Session("username") & "'"
Set rsOnline = db.Execute(SQL)
Datum-fältet sätts då till 0 och online är fortfarande 0...Förstår inget...
hmm... du vi gör som så här. :e
Jag fortsätter jobba här på jobbet.
Så skickar du ett PM till mig med din MSN, så förklarar jag ikväll.
eller så förklarar jag i forumet när jag komemr hem.
Fred ut
Men om den uppdateras varje gång man gör nåt även om det är efter 12 minuter kommer medlemmen väl ändå visas som online. Det måste väl vara så att man först kollar om man är online, och sedan om man är det förnyas datumet. Annars skulle det väl inte fungera, eller?
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Ber om ursäkt magnusfernstrom, jag hade helt glömt bort den här tråden. :OO
Melea: Ursäkt? Du hjälpte mig överhuvudtaget, då skall du ha ett tack!
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
magnusfernstrom skrev:
Ursäkta för mitt beteende, men jag måste fråga; varför i allsin dar säger ingen hur jag bara skall göra med den förbaskade koden?
Jag behöver verkligen hjälp nu. Det är bråttom.
Så länge du inte accepterar att medlemmarna på detta forum kanske har bättre saker för sig än att hjälpa dig med din källkod, så kommer ditt beetende inte att ursäktas, nej. Många av medlemmarna på detta forum spenderar tillochmed sin arbetstid åt att hjälpa frågeställare.
Med tanke på hur kort responstid och vilken kvalitét svaren brukar ha på webForum så tycker jag inte att du är i position att klaga.
Folk hjälper dig så fort de kan.
MVH
OveRRidE
moderator, webForum
Helt rätt. Jag kan inget annat än att hålla med faktiskt. Nu efteråt hade jag gärna struntat i dessa stressinlägg och vara tacksam för all hjälp jag fått på wF och helt enkelt hållt käften. Jag beklagar om mina inlägg räknades som spam och garanterar att det inte skall upprepas.
När jag skrev "Varför säger ingen hur jag skall göra med den förbaskade koden" var jag stressad. Jag redigerar inte ofta, utan står för mina misstag. Jag menar, jag är ett stressoffer, då ibland råkar jag skriva lite dumma saker också. Det var knasigt formulerat, det vet jag, men jag är van vid så himla snabb respons och framförallt BRA respons här på wF att jag blev lite förvånad över att det tog så "lång tid" för alla duktiga ASP-kodare att säga mig i vilken ordning koden skulle stå.
Nu efteråt kom jag på att det endast var egoistiskt tänkt, även för det ber jag om ursäkt för.
Jag förstår om detta blev en "tumme-ner-tråd" nu, men jag hoppas att någon är villig att hjälpa mig med samma problem i framtiden i denna tråd, då jag har en känsla av att fler problem just med denna funktion kommer att dyka upp under kvällen.
Förresten, tack M.Cheragi för att du ville hjälpa mig :)
Och tack OveRRidE att du sade till mig på skarpen :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Vi har alla sådana perioder. Det är ingen fara. :)
MVH
Stefan
Okej, nu var det löst!
Jag gjorde som M.Cheragi sade. Tack!
/M
magnusfernstrom skrev:
Okej, nu var det löst!
Jag gjorde som M.Cheragi sade. Tack!
/M
Okej helt löst? så du menar att jag slipper adda dig på MSN nu? :e
EDIT:
(Jag skämtade mest på det där med att slippa ;) förklarar det nu i efterhand, så inga missförstånd sker)
Bra, för jag är expert på att ta illa upp :e
Bra att du skojade, då addar du mig nu då? Jag har så mycket att prata om. T.ex. att på en klimatkonferens som höll hus i Berlin så togs det upp att koldioxidutsläppen enligt FN:s klimatexpertgrupp måste minska med 60% till år 2040, annars är risken stor för artutrotning, översvämning, torka och missväxt. Det skall bli intressant att höra hur du ställer dig till den frågan nu dessa fem dagar framöver.
Skämt åsido. Nu ska jag inte larva mig mer och låta denna tråd tyna bort i det stora ASP-forumet.
Än en gång, tack M.Cheragi!
Varsågod!
Alltid kul att kunna hjälpa till! :bire