Hej!
Nu har jag läst igenom massvis med trådar här på wF men ändå inte fått någon koll på hur jag ska lösa mitt problem.
Jag vill att när någon person registrerar sig på min community så ska den personen automatiskt få ett mail skickat tills sig, där det finns en länk som man måste klicka på för att aktivera kontot (annars ska det inte gå att logga in på sidan). Precis som det fungerar här på wF.
Hur fungerar detta egentligen och finns det någon vänlig själ som sitter på en bra kod för detta?
Jag andvänder mig utav en Access-databas om det är till någon hjälp. :)
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Du har en kolumn i databasen som talar om ifall man är aktiverad eller inte. Förslagsvis kan du göra så att när man registrerar sig så skapas ett slumptal och läggs in i den kolumnen. Slumptalet skickas sedan med e-post. När man sedan försöker aktivera sig så kollar den att talet stämmer med slumptalet i databasen. Gör den det kan du ändra aktiverskolumnen till 0 som då anger att man är aktiverad. På inloggningssidan där du kollar om användarnamn och lösenord stämmer så kollar du också så att aktiveringskolumnen är 0.
Jepp, jag har en kolumn som heter "aktiverad". Jag var inne på en liknade grej som du prata om...Ifall det står 0 i kolumnen så kan man inte logga in och 1 tvärtom. Men det du sa om slumptal låter mer vettigt.
Hur gör man så den ger kolumnen ett slumptal då?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Använd asp för att skapa slumptalet. RND hette funktionen på "min" tid, dvs för 15-16 år sen när jag höll på med Basic, men det borde väl vara samma fortfarande...
Sökte på RND och fick upp en kod som ger ett slumptal:
<%
function mkPwd(IntAnt)
strCode= "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ"
for a = 1 to IntAnt
randomize
intTest = rnd * len(strCode)
strPwd= strPwd & mid(strCode,(intTest + 1),1)
next
mkPwd = strPwd
end function
response.write mkPwd(6)
%>
Men frågan är hur jag ska få den där koden att (efter någon registrerat sig) skriva in ett slumptal i mitt fält "Aktiverad", i min tabell "tblUser"...? :q
När du sparar användaren så skriver du ju bara typ:
Randomize
sql = "INSERT INTO tblUser(..., ..., UserIdentification) VALUES(..., ..., " & CLng(Rnd() * 10000) & ")"
Känns dock inte som något bra sätt. Stor risk att folk får samma nummer. Bäst är väl att använda en GUID, men annars det väl bra med medlemmens ID. Eller medlemmens ID + slumptalet.
Guids är i alla fall bäst. Sägs att det aldrig har förekommit två likadana guids i alla system i hela världen. :)
Att andvända personens ID var smart tänkt, det kan man ju göra. Sen kan jag ingenting om "GUIDs" :S men strunt i det. Jag kan andvända det andra sättet för det spelar iof ingen roll om det blir samma slumptal nån gång ibland, iaf inte om man har ID+slumptal.
Men då är den delen löst och vidare till nästa steg...
Nu vill jag gärna veta hur jag ska göra för att andvändaren automatiskt ska få denna information skickat till sin e-post efter han/hon registrerat sig?
Så det var ingen som hade svar på min ovanstående fråga?
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Ta det lugnt, ingen anledning att brusa upp!
Det är ju bara att skicka ett mail när du har lagt till användaren till databasen, i det mailet har du en länk till en sida dit man skickar med överensstämmande nummer. På den sidan ändrar du då aktiveringskolummen i databasen till 1 (eller vad du har tänkt dig).
Jag försöker ta det lungt men ingen verkar förstå mig :S
Jag har redan gjort allt det där med aktiveringen osv, allt det är klart!
Det enda jag ber om är en kod som automatiskt skickar ett mail till alla andvändare som precis registrerat sig. Jag kan ju inte själv sitta och hålla på att skicka mail manuellt till alla nya medlemmar. Jag vill att det ska skötas automatiskt med hjälp av nån sorts kod och möjligtvis nån komponent (om man nu måste ha det).
Därför undrar jag om någon här sitter på någon sådan kod eller liknande? :)
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Sök på CDONTS eller JMail här på wF, t ex...
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Som sagt behöver du en komponent för att skicka e-post. Hör med ditt webbhotell om vad de har och gör som Josef säger en sökning.
Sökte på CDONTS och hittade följande kod:
Set smail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
smail.From="blablabla@blablabla.se"
smail.To=Request.form("mail")
smail.Subject="Registrering"
smail.Body= "Du är nu registrerad! Tack och hej."
smail.Send
Det fungerar nu perfekt, yes!
Stort tack till alla som hjälpt mig! :birp