Såhär ser koden ut:
<!--#include file="adovbs.inc"-->
<%
Dim objConn, strSQL, objRS
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("trana.mdb")
If objRS.EOF Then
strSQL = "INSERT INTO gastbok (inlagg, rubrik) VALUES ('" & Replace(Request.Form("inlagg"), "'", "''") & "', '" & Replace(Request.Form("rubrik"), "'", "''")
objConn.Execute(strSQL),,128
Else
strSQL = "INSERT INTO gastbok (inlagg, rubrik) VALUES ('" & Replace(Request.Form("inlagg"), "'", "''") & "', '" & Replace(Request.Form("rubrik"), "'", "''")
End If
Set objRS = Nothing
Set objConn = Nothing
objConn.Close :
Response.Redirect("gastbok.asp")
%>
Jag får felmess:
Microsoft VBScript runtime error '800a01a8'
Object required: ''
/trana/gastbok_spara.asp, line 7
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg På rad 7 försöker du använda objRS, detta utan att du har satt det till någonting och därav felmedelandet. Jag förstår dock inte varför du har den raden där, för jag kan inte se någon skillnad på de två raderna som börjar med strSQL...
Dessutom är det väl onödigt att inkludera adovbs.inc om du ändå inte använder den...
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Sammanfattningsvis, ändra alltså alltihopa till det här:
<%
Dim objConn, strSQL
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("trana.mdb")
objConn.Close :
Set objConn = Nothing
Response.Redirect("gastbok.asp")
%>
Jag har gjort det nu och får felmess:
Microsoft JET Database Engine error '80040e14'
Syntax error in string in query expression ''Jimmy'.
/trana/gastbok_spara.asp, line 7
Jag skrev Jimmy som Rubrik
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Du saknar lite grann i slutet av strSQL-raden:
strSQL = "INSERT INTO gastbok (inlagg, rubrik) VALUES ('" & Replace(Request.Form("inlagg"), "'", "''") & "', '" & Replace(Request.Form("rubrik"), "'", "''") & ')"
Syntax error
Syntax error
/trana/gastbok_spara.asp, line 6
strSQL = "INSERT INTO gastbok (inlagg, rubrik) VALUES ('" & Replace(Request.Form("inlagg"), "'", "''") & "', '" & Replace(Request.Form("rubrik"), "'", "''") & ')"
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------^
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Det ska vara ett citationstecken före apostrofen. Det glömde jag visst sätta ut.