Tjenare!
Jag håller på att göra en dagboksfunktion till mig sida..
Jag använder mig av Access och har fyra kollumner:
ID, User, Rubrik & Inlägg.
Jag vet inte hur man gör för att skriva in datumet, fast det är nästa problem..
När jag ska skriva i min dagbok så får jag detta fel:
Unterminated string constant
/trana/dagbok_spara.asp, line 11
strSQL = "INSERT INTO dagbok (rubrik, inlagg) VALUES ('" & Request.Form("rubrik")& "', '" & Replace(Request.Form("inlagg") & "')
På rad 11:
strSQL = "INSERT INTO dagbok (rubrik, inlagg) VALUES ('" & Request.Form("rubrik")& "', '" & Replace(Request.Form("inlagg") & "')
objConn.Execute(strSQL),,128
Vad är felet?
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Felet beror troligtvis på att man skriver en, eller flera, apostrofer och/eller citattecken (dvs ' eller "). Jag tror du går runt problemet om du ersätter ett apostroftecken mot två st.
strSQL = "INSERT INTO dagbok (rubrik, inlagg) VALUES ('" & Replace(Request.Form("rubrik"), "'", "''") & "', '" & Replace(Request.Form("inlagg"), "'", "'') & "')
Missade att det redan var en replace-funktion i din kod. :r Men den saknade två argument. Troligtvis var det det som är felet...
Inte..
Jag får det inte att fungera.. Det kanske är bättre om ni får hela koden i dagbok_spara.asp
<%
Dim objConn, strSQL, objRS
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("trana.mdb")
strSQL = "SELECT ID, rubrik, inlagg FROM dagbok"
Set objRS = objConn.Execute(strSQL)
If objRS.EOF Then
strSQL = "INSERT INTO dagbok (rubrik, inlagg) VALUES ('" & Replace(Request.Form("rubrik"), "'", "''") & "', '" & Replace(Request.Form("inlagg"), "'", "'') & "')
Else
End If
Set objRS = Nothing
objConn.Close : Set objConn = Nothing
Response.Redirect("skriv_dagbok.asp")
%>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg strSQL = "INSERT INTO dagbok (rubrik, inlagg) VALUES " & _
" ('" & Replace(Request.Form("rubrik"), "'", "''") & "', '" & _
Replace(Request.Form("inlagg"), "'", "'') & "')"
Jag förstår inte varför du gör select först. Det är ju ingen skillnad på dina INSERT.
nej..
Jag får den inte att fungera ändå..
Jag får inget direkt felmess utan den efter att den kommit till dagbok_spara.asp så kommer den tillbaka till sidan men inget har sparats i databasen..
Jag fick ett felmeff på en annan sida med ungefär samma kod:
Invalid character
/trana/regga_check.asp, line 11
strSQL = "INSERT INTO tranare (anvandare, losenord) VALUES " & _" ('" & Replace(Request.Form("namn"), "'", "''") & "', '" & _Replace(Request.Form("losen"), "'", "'') & "')"
VALUES " & _" ('" & Replace
Det var på det andra " som den säger att det är fel!
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Re: nej..
strSQL = "INSERT INTO tranare (anvandare, losenord) VALUES ('" & Replace(Request.Form("namn"), "'", "''") & "', '" & Replace(Request.Form("losen"), "'", "''") & "')"
Så kanske?
r/ Fast om du prompt vill ha med de där nya raderna:
strSQL = "INSERT INTO tranare (anvandare, losenord) VALUES " _
& "('" & Replace(Request.Form("namn"), "'", "''") & "', '" _
& Replace(Request.Form("losen"), "'", "''") & "')"