crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg jag håller på att bygga om min sida lite... använde en funktion från gamla sidan som raderar de mess man markerat... plötsligt funkar det inte :( jag får inga fel mess, så jag tror det ligger på html sidan innan..?? här är hela den koden (förlåt, jag är slarvig :r)
Du raderar meddelandena genom att bocka för i kryssrutorna.
<hr size="1" color="black">
<%
Set Databas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rsMess = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
MdbFilePath = Server.MapPath("mess.mdb")
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
SQL = "SELECT * From meddelande WHERE mapp_ID = 1 AND till ='" & Session("username") & "' ORDER BY datum DESC"
rsMess.Open SQL, Databas
If rsMess.EOF then
Response.Write "<b><font face=Verdana size=1>" & "Det finns inga meddelanden i din inkorg." & "</b></font>"
else
Response.Write "<table width=""600"" border=""0"" valign=""top"" cellpadding=""2"">" & VbCrLf
Response.Write "<tr>" & VbCrLf
Response.Write "<td bgcolor=""#FFFFFF""><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><b>Från:</b>"
Response.Write "<td bgcolor=""#FFFFFF""><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><b>Rubrik:</b></a>"
Response.Write "<td bgcolor=""#FFFFFF""><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><b>Skickat datum:</b>"
Response.Write "<td bgcolor=""#FFFFFF""><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><b>Status:</b>"
Response.Write "<td bgcolor=""#FFFFFF""><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><b>Svara:</b>"
Response.Write "<td bgcolor=""#FFFFFF""><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><b>Radera:</b>"
Response.Write "</tr>" & VbCrLf
Do while NOT rsMess.EOF
counter = counter + 1
If counter Mod 2 = 0 then
color = "ffffff"
Else
color = "cccccc"
End If
Response.Write "<tr>" & VbCrLf
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black"">" & rsMess("fran") & "</b>"
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><a href=""lasmess.asp?id=" & rsMess("id") & """><span style=""text-decoration:none;"">"& rsMess("rubrik") &"</b></a>"
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black"">" & rsMess("datum") & "</b>"
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black"">" & rsMess("status") & "</b>"
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><a href=""nyttmess.asp?till="& rsMess("fran") &"&meddelande="& rsMess("meddelande") &"&rubrik="& "SV:" & rsMess("rubrik") &""">Svara</b>"
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><form name=""id"" method=""post"" action=""raderamess3.asp""><input type=""checkbox"" name=""id"" value="""& rsMess("id") &""">"
Response.Write "</tr>" & VbCrLf
rsMess.MoveNext
Loop
Response.Write "</table>"
End If
%>
<hr size="1" color="black">
<font face="Verdana" size="2"><br><br>
<input type="submit" name="knapp" value="Radera markerade mejl" style="font-family:Verdana; font-size:10;"></font><p><font face="Verdana" size="2"><font face="Verdana" size="1"><br>
<select name="mapp" size="1" style="font-family:Verdana; font-size:10;">
<option selected value="1">Välj mapp...</option>
<option value="2">Kärleks mess</option>
<option value="3">Kompisar</option>
<option value="4">Viktiga mess</option>
<option value="5">Övrigt</option>
</select>
<input type="submit" name="knapp" value="Flytta mail" style="font-family:Verdana; font-size:10;">
</font></font>
<%
Response.Write "</form>"
%>
------------------
"Kille är inget man föds till, det är något man blir"
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg här är sidan som man kommer till efter formuläret:
raderamess3.asp:
<%
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
If Request.Form("knapp")="Radera markerade mejl" Then
strDelete = Request.Form("id")
SQL = "DELETE * FROM meddelande WHERE id IN (" & strDelete & ")"
response.write sql
End If
If Request.Form("knapp")="Flytta mail" Then
flytta=Request.Form("id")
SQL = "UPDATE [meddelande] SET [mapp_id]=" & Request.Form("mapp") & " WHERE [id] =" & Request.Form("id") & ""
response.write sql
Databas.Execute SQL
End If
%>
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg När du skall ta bort mail så gör du aldrig någon execute på den sql-satsen, det ligger bara en response.write där.
response.write sql
[b]databas.execute sql[/b]
End If
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg tackar larsG!!!! dåligt av mig...
------------------
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg hmm.... jag förstår inte detta... har ju som jag nog sagt en sida, raderamess3.asp med if-satser som kollar vilken knapp man tryckte på föregående sida. Att radera funkar utmärkt, men att flytta meddelanden funkar plötsligt inte alls?! jag får detta felmess när jag försöker flytta:
Flytta mail2, 1UPDATE [meddelande] SET [mapp_id]=2, 1 WHERE [id] =86
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel i UPDATE-uttryck.
/grodan3/raderamess3.asp, line 19
texten: Flytta mail2, 1 är för att jag skrev ut med response.write värdet för knappen... ni ser nog i koden nedan, jag ger hela koden för raderamess3.asp för att ni kanske förstår lättare!
<%
Response.Write request.form("knapp")
Response.Write request.form("mapp")
response.write sql
Databas.Execute SQL
End If
If Request.Form("knapp")="Flytta mail" Then
flytta=Request.Form("id")
[b]SQL = "UPDATE [meddelande] SET [mapp_id]=" & Trim(Request.Form("mapp")) & " WHERE [id] =" & Trim(Request.Form("id"))
[/b]response.write sql
Databas.Execute SQL
End If
Response.Write strDelete
%>
update raden markerad med fet stil...
:e
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg och utskriven ser sql-satsen ut hur?
får man gissa på att det är något av värdena mapp eller id som är tomt, som du inte får med dig från formuläret?
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg set mapp_id = 1,2
Request.form("mapp") innehåller alltså flera värden. Är det någon multiple choice grunka?
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg ah, såg inte utskriften av sql-satsen...
vill man använda flera värden på det sättet kan man använda operatorn IN.
mvh,
------------------
can i borrow your goat?
</A>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej @anders,
det var
update t set kolumn = 1,2
så in är inte applicerbart.
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg geez, sorry.
jag vet, det var inte meningen.
*skäms och inser att man inte ska försöka göra fler än fyra saker samtidigt*
------------------
can i borrow your goat?
</A>
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Är mapp_ID av typen tal i Access då? Dum fråga kanske... men ibland är problemet enklast tänkbara så man av ren rutin utesluter det i felsökningen...
------------------
OLR WebAdmin
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg hmmm.... jag förstår inte LarsG...? Hmmm.. varför blir det te x 2, 1 när man vill flytta ett meddelande? jag måste ha hjälp!
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Mapp är alltså din meny. Din finns inget annat som heter mapp i ditt formulär? Hur är det med menyer, kan man markera flera saker eller måste man sätta dit multiple i så fall?
------------------