webForumDet fria alternativet

Frågor om mapp/fil rättigheter

ASP

4 svar · 480 visningar · startad av Wolfheart

Medlem sedan maj 200437 inlägg
Frågan#1

Behöver lite svar på några frågor innan jag kan gå vidare med ett projekt jag har fått på mitt jobb. När det gäller rättigheter så har jag alla rättigheter osv då vi har egen webbserver(IIS)....

Fråga 1.
Kan man skriva till vilken plats som helst på servern? Typ om den virtuella mappen ligger under c:\inetpub\wwwwroot\, kan jag då skriva till filer, skapa filer osv på c:\mina filer\ .

Fråga 2.
Om svaret på fråga två är Ja borde det innebära att ingen som inte sitter på den datorn kan komma åt de filerna från Internet, eller hur?

Fråga 3.
Kan man delete:a en fil som ligger nån annanstans än i den virtuella mappen från en aspsida, förutsatt attt den användaren har rättighet till det?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
  1. Ja, under förutsättning att IIS-gästkontot har rättigheter till det.
  2. Under förutsättning att mappen inte tillhör någon webbplats eller virtuell mapp kan man inte komma åt filen från Internet.
  3. Se 1.

mvh

Nu ska vi se om jag har fattat det rätt. Anledningen till att jag vill kunna skriva till ett annat ställe på servern än min virtuella mapp är att jag ska bygga en dokumnethanterare i asp. Och då hade jag en tanke att om man sparar och hämtar filer från ett annat ställe än den virtuella mappen så förhindrar man att det går att skriva en URL till tex ett .doc dokument. Men vid en närmare eftertanke så undrar jag om det verkligen går..

Som "@nders" svarar på min fråga två så går det inte väl?

Men det jag vill är att om man loggar in sig men användarnamn och lösen som finns i en SQL-Server så ska man ha tillgång till mapparna och filerna. Går det att göra så, kan man jobba runt problemet eller ska jag fundera på en annan lösning??

Väldigt tacksam för svar och/eller funderingar kring ämnet...

mvh

Medlem sedan maj 200430 inlägg

Vilka filer rör det sig om?

Du kan ju läsa in de i minnet och sedan skicka headers och filen via ett asp-dokument och då behöver endast besökaren ha tillgång till asp-filen.

Jag kan inte komma på något annat sätt nu som går exakt som du vill ha det.

Det kan röra sig om vilka filer som helst egentligen.. typ .doc, .xls, .pdf, .gif, .ppt osv.. då det är en dokumenthanterare

Kan du berätta mer om skicka headers och filen eller hänvisa till någon sida där jag läsa vidare?

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)