ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Skulle vilja bygga upp en helt dynamisk meny som en trädstruktur (vänster sida i utforskaren).
huvudmapp
|
undermapp1
|
undermapp2
etc.
Ni som vet, hur bygger man lämpligast upp strukturen? Vill ju sedan kunna koppla vissa sidor/bilder/värden till denna struktur likaväl som att modifiera/tabort/lägga till kataloger.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Vadå?
Ska det vara riktiga mappar genom FSO eller ifrån en databas eller... ?
------------------
MVH // Cyprys
Cyprys
Synd att du inte kan köpa en voodoojordglob och sedan snurra på den fort som fan och skrämma skiten ur alla.
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Låter som ett fall för herr JavaScipt tycker jag. ;)
------------------
Peter D
Du kan skapa detta genom reguest.querys...
huvudmapp (?alt=huvud)
|
undermapp1 (?alt=huvud&meny=" & mappLevel)
|
undermapp2 (?alt=huvud&meny=" & mappLevel)
Sen kör du bara en if-sats där du kör reguest.queries...lite grovt beskrivet.
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Tänkte skapa genom en databas, gärna med access areor.
Någon som har en bra idé/struktur/erfarenhet?
brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg Du kan skapa en som ser ut som utforskaren med följande... www.treemenu.com du kan koda om så att informationen kommer dynamiskt från databas istället för statisk data.
Annars kan du använda dig av querystrings och även där skriva ut det från databas.. typ:
<% IF Request.Querystring("link") = "design" THEN %>
<A HREF="namn_på_sidan.asp?link=">DESIGN</A><BR>
<% ELSE %>
<A HREF="namn_på_sidan.asp?link=design">DESIGN</A><BR>
<% END IF %>
<% IF Request.Querystring("link") = "design" THEN %>
- <A HREF="link1.asp">underlänk1</A><BR>
- <A HREF="link2.asp">underlänk2</A><BR>
- <A HREF="link3.asp">underlänk3</A><BR>
<% END IF %>
(från tilja.net)
Jag själv kör med ovanstående.. alltså querystrings och det fungerar utmärkt från databas..
------------------
Ingenting är omöjligt, bara en utmaning.
[Redigerat av brw den 19 jul 2001]
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Tack brw, men det var inte riktigt så jag menade. Den menyn du använder dig av blir ju inte helt dynamisk. iom en massa <% IF Request.Querystring("link") = "design" THEN %>
Jag vill kunna lista länkar i hur många steg som helst och koppla dem till något.
ex.
genererad huvudlänk fr db.
underlänk steg1
underlänk steg2
huvudlänk
underlänk steg1
underlänk steg2
underlänk steg3
Alltså oavsett hur många steg ner i strukturen jag skapar "länk-till-länk-till-länk" förhållande ska de listas enl. 'steg2 child till steg1 steg3 child till steg 2' osv.
Någon som överhuvudtaget förstår vad jag dillar om? :)
[Redigerat av ironhead den 19 jul 2001]
ApaMedlem sedan feb. 200121 inlägg Du vill ha såhär:
1
-1.1
--1.1.1
--1.1.2
---1.1.1.1
---1.1.1.2
2
-2.1
--2.1.1
-2.2
Osv, dynamiskt i all oändlighet oavsett antal steg i strukturen?
Låter som något mans kulle kunna göra med en JavaApplet, om du frågar i ett Javaforum kanske någon där har någon idé? Har inga förslag på hur det skulle kunna göras med ASP utan att koda statiskt för varje enskild undermeny tyvärr
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Om du söker här på forumet om forum som listar trådar med indrag så kommer du att hitta kod som visar hur du gör för att få sådana indrag "on-the-fly" så att säga.
Ledord: rekursiva funktioner
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Tack PatrikB skall leta.
btw Vad betyder rekursiv?
Apa: Stämmer precis, men man ska kunna göra så (på nåt vis)
[Redigerat av ironhead den 19 jul 2001]
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg rekuriv = en funktion som anropar sig själv, Exempel i VB:
Private Function fak(a As Integer) As Integer
If (a <= 1) Then
fak = 1
Else
fak = (a * fak(a - 1))
End If
End Function
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Ok! Tack för förklaringen Jon!