webForumDet fria alternativet

Hämta information från andra siter

ASP

5 svar · 233 visningar · startad av Apa

Medlem sedan feb. 200121 inlägg
Frågan#1

Hej, hur är det möjligt att göra sökningar mot andra sidors databaser, i samma stil som tex shoppingagenterna gör?

Har dom (agenterna) dealat till sig access till de siter dom söker mot på något sätt eller går det att lösa på annat sätt? Har sett andra sidor också som listar innehåll från så otroligt många siter att jag har svårt att tänka mig att dom har avtal med alla dessa. Krävs det att alla siter man söker mot är baserade på samma språk och databastyp också?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Det finns väl komponenter som gör det, men att rippa upprättsskyddad information är inte lagligt.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Btw.
Shoppingagenterna får mycket säkert sin data via databaser/xml från klienter (dom tjänar på att visa vidare kunder från deras sajter).

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Det här var egentligen ingen upphovsrättsfråga utan en mer praktisk fundering. Att rippa upphovsrättsskyddat material rakt av är olagligt men att citera kortare stycken och samtidigt ange källa är inte olagligt. Shoppingagenterna var bara ett exempel och eftersom dom dessutom enbart listar vilka siter som erbjuder en viss vara och sen länkar dit så är det inget copyrightproblem där heller.

Men ett annat exempel skulle kunna vara en av alla de whoissökmotorer som finns. De söker direkt mot VeriSigns och andra registraturers domännamnsdatabaser och visar resultatet därifrån. Jobbade själv för ett företag för två år sen som tidigare gjorde på detta sätt.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Ja, ja, vi tror dig... Det är inte olagligt att känna till hur man gör. Sök efter ASPTear här på forumet.

Välkommen till forumet förresten! :-)

------------------
OLR WebAdmin

Tack och tack =)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)