har sökt på forumet ett tag nu å ändå inte riktigt kommit underfund me hur det funkar.
på ett ställe hittar jag denna
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server>
Sub Session_OnStart
Session("dbasepath") = "DSN=databas1"
Application("visitors") = Application("visitors")+1
End Sub
Sub Session_OnEnd
Application("visitors") = Application("visitors")-1
End Sub
Sub Application_OnStart
Application("visitors") = 0
End Sub
Sub Application_OnEnd
End Sub
</SCRIPT>
och sen på asp FAQ:
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server>
Sub Session_OnStart
Application("visitors") = Application("visitors") + 1
End Sub
Sub Session_OnEnd
Application("visitors") = Application("visitors") - 1
End Sub
Sub Application_OnStart
Application("visitors") = 0
End Sub
Sub Application_OnEnd
End Sub
</SCRIPT>
i det första scriptet skapas ju en db koppling.. men ska man ha db lr inte? å hur ser dbn ut isf.
får iaf inte varianten utan db att funka, å har global.asa i rotkatalogen också.
anropar på aspsidan med
<%=Application("visitors")%>
som det var instruerat. Räcker det, aldrig använt global.asa förut.. men den fattar själv att när man skriver så så e det global.asa man anropar?
tack på förhand..
du behöver ingen databas koppling där eftersom du använder application..
sessioner som ligger där är enbart för att man inte ska behöva skriva sökvägen till databasen hela tiden.. (bättre än att ha den på alla sidor)..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Nej, du behöver inte ha ngn db för att få detta att funka, med att visa hur många som e online samtidigt.
Att man lägger in en dsn-sträng i en session verkar helt idiotiskt, men väl i ett Application, då blir det smart om man ngn ggn i framtiden byter databas
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
Det är exakt samma kod i dina exempel. I den övre finns det även nån halvkryptisk databaskoppling som jag inte vet hur någon kan använda. Men, men... det finns folk till allt.
Skit i den, det är bäst för alla! :-)
---
På valfri sida i din sajt skriver du:
response.write "Det finns " & Application("visitors") & " antal besökare på webbplatsen just nu."
Ha i åtanke att antalet "samtidiga" användare är relaterat till vilken session timeout du har. Default är 20 eller 30 minuter. Det kan man lätt ändra,
hmm.. ok.. men får fortfarande inte global.asa att fungera :/
har testat lägga den i både
C:\Inetpub\wwwroot och
C:\Inetpub\wwwroot\marsey\portal
filen som ska visa hur många som e online ligger i C:\Inetpub\wwwroot\marsey\portal.
du ska lägga den i roten av där du har skapat en webbapplikation..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e