Är det någon som har koll på om det finns ett bra sätt att hämta en textfil från en webbserver med ett visst tidsintervall och spara ned på den lokala webbserver för vidare hantering?
Om det är en *nix-server du har tillgång är det inga som helst problem. Alla program du behöver är inbyggda (wget för att ladda ner, crontab för tidsstyrningen). Men jag gissar det är en Windowsserver du har? I så fall kan du använda ActiveXobjektet Microsoft.XMLHTTP för att ladda ner filen och ADODB.Stream för att spara den. Det är väldigt populärt sätt nuförtiden...
var x = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
x.Open("GET", "url",0);
x.Send();
var s = new ActiveXObject("ADODB.Stream");
s.Mode = 3;
s.Type = 1;
s.Open();
s.Write(x.responseBody);
s.SaveToFile("filnamn.txt",2);
För tidsstyrningen tror jag det heter "Schemalagda aktiviteter" i Windows.
lillebror, egentligen har det inte med ASP att göra, då en schemalagd aktivitet som tydal föreslår helst bör köras i t.ex. vbs-fil eller VB-fil. Är detta fallet?
Nej, eftersom han vägrar svara i tråden, så är det ju lite svårt att veta exakt hur han vill göra. Kanske har han inte tillgång till att köra egna VBS-filer och då blir det ju ASP som det gäller (hur nu det skall lösas).
Jag har tyvärr inte haft tillgång till någon dator sedan midsommar och kom inte hem förrän idag. Dock får jag tacka för de svar jag fått på mitt problem! :) Jag har tillgång till en windows server just nu. Utgångspunkten för mig var att jag så långt som möjligt skulle kunna lösa detta med ASP.
Men om så inte är fallet kanske idén med ActiveX object är det som gäller. Om det bara är att använda kodsnutten i ett av inläggen så torde det inte vara några problem att implementera. Dock är jag inte hundra vad gäller schemaläggningen. Kanske kan man anropa denna funktion varje gång en användare byter sida? Det är en väderfunktion som hämtar information om vädret från en textfil i råformat och omvandlar detta till symboler och temperaturer.
Det är nog inte rekommenderat att köra den varje gång någon byter sida, det finns ingen mening med det om den inte har ett väldigt tätt intervallkrav.
Jag skulle nog (om jag bara skall använda ASP) köra den i Session_OnStart, beroende på hur lång tid den tar och hur länge sedan det var den kördes senast.
En liten vbs-fil är ju annars lämplig. Är lika enkelt som att koda en asp-fil. Bara att inte köra med <%%> och skippa ASP objekten. Alltså köra med CreateObject istället för Server.CreateObject. :)