webForumDet fria alternativet

Vad innebär DSN?

ASP

7 svar · 293 visningar · startad av Lukaspojken

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg
Frågan#1

Ja, vad innebär DSN? Är det en snabbare DB-koppling eller?

------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Okej, jag är urdålig på att förklara detta så ni får rätta mig sen: :)

Data Source Name (DSN) kopplar ihop din databas med asp-sidan. Webhotellet sköter detta med hjälp av ODBC (Open Database Connectivity) som finns i kontrollpanelen som lagrar DSN i ex. registret med namnet "görans_databas".

Sedan skriver du in "görans_databas" i connection strängen och servern plockar informationen från (ODBC programmet)

istället för en "DSN-lös" koppling som denna:

connection.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=min_db.mdb"

anger du

connection.Open "DSN=görans_databas;UID=;PWD="

Detta tycker jag bara är onödigt, det går ju lika smidigt utan - men det sägs väl att man kan tjäna någon tusendels sekund på det :)

[r]stafvell[/r]
------------------
Peter D

[Redigerat av Pace den 18 jul 2001]

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

tjäna och tjäna..
det roliga är ju att du kan lägga databasen var som helst och det är mycket svårare att hitta den... ?
(man kan inte komma åt den "utanför".. vilket man på visa ställen kan..)..
Iaf. Det ska gå snabbare också.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan apr. 200158 inlägg

Snabbare går det garanterat inte eftersom en DSN alltid går omvägen över registret för att hämta informationen.

En DSN-less koppling är alltid snabbare av den anledningen, har dock svårt att tro att man skulle kunna märka någon skillnad rent praktiskt.

[Redigerat av plundin den 18 jul 2001]

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg

Så vilken ska man välja om det kvittar vilken man tar? Vilken är snabbast?

------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Å andra sidan blir det enklare att hantera systemet om man kör med dsn, eftersom man bara behöver ändra på ett ställe om man flyttar databasen.

------------------
All things serve the Beam!

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Fast om man kör databas-kopplingen i en sub eller include eller likn så spelar inte det så stor roll.

------------------
MVH // Cyprys
Cyprys
Synd att du inte kan köpa en voodoojordglob och sedan snurra på den fort som fan och skrämma skiten ur alla.

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

och även om du kör utan dsn, en sk dsn-lös koppling så kan du lägga db-filen utanför rooten, ja, vart som helst inga problem.
Problemet kommer väl först och främst om man inte har en egen server, eftersom de flesta hotell av ngn anledning envisas med att lägga en db-mapp i wwwrooten.
De skulle lika gärna kunna lägga upp det på detta sätt:

X:\clients\YourSite\wwwroot
X:\clients\YourSite\db

ftpn går mot YourSite mappen MEN, det vikgtiga här är att websitens root är wwwroot katalogen.
På detta sätt får man som sagt en db-katalog utanför sin site som INTE kan laddas ned, men väl användas även vid en dsn-lös koppling, allt handlar om sökvägar till db-filen.

cya,
PatrikB

------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)