Hur ska man gå tillväga för visa om en nerladdningen har gått upp i "topplistan" eller ner. Hur sparar man in den informationen och hur gör man sedan för att använda den?
Topplista?
8 svar · 276 visningar · startad av Bosse168
Varje gång någon klickar på en länk kan du uppdatera en kolumn i databasen med 1.
Sen sorterar du bara hela listan med ORDER BY id DESC.
ORDER BY nedladdningar DESC ;)
Och uppdateringen brukar oftast ske genom att man länkar till en sida typ "download.asp?filename=buu.fil .
Söker upp posten i databasen med filename = 'buu.fil' och uppdaterar denna med dwnload = dwnload + 1, samt skickar vidare användaren till filen.
Ungefär som sagt ovan iofs. ;)
Det förstår jag, :) men jag menar hur man kollar om nerladdningen har sjunkit, stigit eller placering(ar).
Exempel om den stigit så blir det en pil upp och tvärtom om den sjunkit.
Då får du logga alla nedladdningar i en separat tabell med en unik post för varje nedladdning.
Sen är det bara att börja gruppera och summera. ;)
Ja självklart, brukar bli så, att om man gör en sak många gånger gör man den tillslut utan att tänka på det. ;)
cyprys
Hur går man tillväga för att gruppera och summera? :stud
Beroende på vilken DBMS du använder kan du göra det direkt i sql-koden när du hämtar filinformation.
Men en metod är att genom att ta första datumet en fil har blivit nedladdad och summera totalt antal gånger filen har blivit nedladdad någonsin, få ut ett snitt på hur många nedladdningar filen har haft per vecka.
Sedan har du ett annat värde på hur många nedladdningar filen haft senaste veckan/7 dagarna.
Är det andra värdet större än genomsnittet har nedladdningen gått upp, annars ner.
Inom ett viss intervall kan man säga att det är stangerat dessutom om man vill. ;)
Jag använder MySQL och fattar nada hur jag ska få ut det värdet...