webForumDet fria alternativet

Fönster med Browse i VBScript??

ASPur ASP

5 svar · 362 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Tjena

Jag är totalt newbe, behöver checka ett par saker

Klarar VBscript att skapa ett klassiskt windows fönster med en browse /bläddra knapp för att man ska kunna söka upp en fil och sen när man väljer den, att scriptet så att säga vet vilken fil det är man syftar på?

Thanx

MikeEastMedlem sedan sep. 200153 inlägg

Haider,

Det finns inget i VBScript som möjliggör det du är ute efter.

Det kan antagligen vara så att du kan lösa det genom att använda ett extern program.

Jag föreslår att du istället tittar på VB som är mer komplett. Där finns det färdiga kontroller, bl.a. den klassiska filöppningsdialogen.

::m

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

MikeEast skrev:

Det beror på hur man ser det. Det finns inget inbyggt, däremot går det att simulera.

Handlar det om en fil på servern eller klienten? Om det är på klienten så har du ju <input type="file"> att tillgå. Annars kan man ju skriva ett script som med FSO fungerar som en filbrowser, så nog går det att lösa det.

yohpopsMedlem sedan feb. 20011 198 inlägg

OveRRidE skrev:

MikeEast skrev:

Det beror på hur man ser det. Det finns inget inbyggt, däremot går det att simulera.

Handlar det om en fil på servern eller klienten? Om det är på klienten så har du ju <input type="file"> att tillgå. Annars kan man ju skriva ett script som med FSO fungerar som en filbrowser, så nog går det att lösa det.

Detta gäller dock bara för vbscript på en htmlsida.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

yohpops skrev:

Detta gäller dock bara för vbscript på en htmlsida.

Givetvis, det var det jag förutsatte eftersom tråden ligger i forumet ASP, VBScript.

Det finns egentligen ingen riktigt bra anledning att använda VBScript i .vbs-filer idag, det är bättre att använda VB isåfall.

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

MikeEast: Jo, det är så att jag har ett färdigt VBScript, som inte är riktigt så bra som jag hade velat; om det inte går att göra det jag eftersträvar, så går jag vidare till VB

OverRRide: Jag borde kanske meddelat lite tydligare, för jag tänkte mig faktiskt att VBS-filen ska köras lokalt.

Hur som helst, så kommer scriptet här, så kan nu ju kolla om det är nåt som går att fixa eller inte:

Set WshShell = WScript.CreateObject("Wscript.Shell")

wabpath = "D:\Backup\Adressbok\Adressbok.wab"

WshShell.RegWrite "HKCU\Software\Microsoft\WAB\WAB4\Wab File Name\", wabpath
MsgBox "The default Address Book has been changed to" &vbCR & wabpath, 4096, "Confirmation"

WSHShell.Run "wab.exe /a"

Set WSHShell = Nothing

Det jag skulle vilja ha, är att slippa gå in på filen, ändra det och sen köra scriptet.
Då kan man lika gärna gå in i registret själv.

Egentligen skulle jag vilja avancera scriptet till att göra mer, men vi börjar med att kolla möjligheterna, i annat fall, kanske VB är bäst.

Om det skulle vara så, hur får man över hela tråden till VB-forumet? - Men, om det går att göra så att man interaktivt, genom ett öppna-fönster, kan välja fil, så nämn det så länge.

Tack!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)