webForumDet fria alternativet

Lookbehind i regexp

ASP

5 svar · 255 visningar · startad av Drogen

Medlem sedan maj 200315 inlägg
Frågan#1

Vet inte om jag är i rätt forum men eftersom jag jobbar i traditionell asp så provar jag här. Jag söker ett regexp-mönster som hittar "alla a som inte har ett b framför sig". Har fått tipset att använda lookbehind och kommit fram till ett mönster som borde funka (?<!b)a . Nu visar det sig att < accpteras inte och jag hittar väldigt lite om just lookbehind medan det finns massor om lookahead. Hur ska jag lösa detta?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Kan månne mönstret "!b\s?a" fungera?
Annars rekommenderas en titt på Vides RegExp-artikel. Tilläggas bör göras att jag inte riktigt behärskar RegExp. ;)

Nix, det mönstret hittar ingenting (ur testtexten). Ska sätta mig in i ditt föslag lite samt kolla Vides artikel även om det känns som om inget hjälper just nu... :(

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Testa med..

[red][^b](a)[/red]

Nja, nu träffar jag "rätt a", men även tecknet före a:et fastnar i träffen. Som jag har förstått det så är vitsen med "lookbehind" att träffen är "non-capturing". Tanken är att göra en replace på "alla a som inte har ett b framför sig". Därför vill jag bara hitta dessa a men inte få med tecknet före i träffen. Någon som fattar vad jag svamlar om? ;)

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg
re.pattern = "([^b])a"
re.replace(str, "$1[i]foo[/i]")

Där foo anger vad som skall ersätta a.

:)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)