webForumDet fria alternativet

Uppdatera en text, databas

ASP

22 svar · 471 visningar · startad av boilwater · sida 2 av 2

Frågan, av boilwater

Hejsann! Jag har en sida med lite text som jag vill att man skall kunna uppdatera från webben. Det handlar bara om en "ruta" med text. Låt oss säga jag kallar textfältet för "text", och databasen (access) innehåller bara ett fält, "text". Hur skall man göra detta? Jag har försökt och försökt, men hittar ingen enkel förklaring på detta. :r Jätte tacksam för hjälp!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200476 inlägg

Nu får jag ingen felmeddelandet iaf *yay*

Men hur ser koden ut där man skall kunna uppdatera texten? Jag trodde jag förstog det efter WebbisNet's "svar", men det gjorde jag tydligvis iiiiinte! Jag vill gärna att man skall kunna få fram den "nuvarande" texten i fältet man skriver i (då använder man väl sig av recset?)

Medlem sedan juni 200476 inlägg

oola: hehe, ok... Fattade inte det *jaj är tjög*

Medlem sedan feb. 2004123 inlägg

Jag kan inte koden utantill men det du ska göra på den sidan där forumläret finns är att du ska koppla upp dig mot databasen och köra en SELECT-sats för att plocka ut den data som nu finns i databasen.

Texten sparar du undan i ett recset och sedan kan du helt enkelt ge textrutans value värdet av det du hämtade i databasen.

Det kanske kan hjälpa dig något att veta vad du ska göra även om jag inte kan säga exakt hur det görs :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)