Jag använder Crisse6's meddelande tjänst på en liten testsida som jag gör.
Några länkar går till en sida som heter blikompis.asp.
Detta ska hända när man trycker på användaren och man använder sig då av querystring i slutet av länken...
Vet någon nu hur man enklast kan göra en sån sida själv eftersom det inte finns med vid crisses script.
Man ska nog inte lägga in kompisar i den första tabellen utan tabellen med alla användare så jag undrar hur man ska bygga upp en sån sak?
Ska man lägga in alla kompisar i ett databasfält separerade eller nåt.
Jag kan inte så mycket ASP så jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Crisse, om du har den sidan klar, skulle man kanske kunna få den?
------------------
Man kan ta den säkra vägen: Göra en stilren sida, snygg men lätt.
Eller så kan man ta den svåra: Mycket grafik och flashiga ting, och riskera att mislyckas.
Allstå jag är ganska ny på ASP...
Vad skulle det sista fältet i members innehålla?
Och hur menar du att den andra tabellen ska se ut.
Ska man typ där rada upp alla användare och göra en sant falskt ruta och efter det rada upp kompisar...
------------------
Eller så kan man ta den svåra: Mycket grafik och flashiga ting, och riskera att mislyckas.
Jag har nu donat lite och gjort en kontaktsida men det blir nåt fel när man ska lägga in... Den säger då
Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a000d'
Inkompatibla typer: '[string: "asd"]'
Detta är hela min kod
<% if request.form("kompis") then
Set Databas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
MdbFilePath = Server.MapPath("db/db.mdb")
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
SQL = "INSERT INTO kontakter ([owner], [kompis]) VALUES('" & Session("losennamn") & "','" & Request.Form("kompis") & "')"
Databas.Execute(SQL)
%>
<br><br><br>
Användaren är tillagd
<% else %>
<%
Set Databas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rsKontakt = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
MdbFilePath = Server.MapPath("db/db.mdb")
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
%>
<b><a href="mejl.asp" class="toplink" style="color:white">Inkorg</a> <a href="skickamess.asp" class="toplink" style="color:white">Skriv ett meddelande</a> <a href="kontakter.asp" class="toplink" style="color:white">Kontakter</a></b><br><br>
<form name="kompis" method="post" action="kontakter.asp">
<font face="Verdana" size="1">Lägg till användare:</font><br>
<input type="text" name="kompis"><input type="submit" value="Lägg till">
</form>
<table border="0" width="600" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-width:1; border-color:black; border-style:solid;">
<%
SQL = "SELECT * From kontakter WHERE owner ='" & Session("losennamn") & "' ORDER BY kompis DESC"
rsKontakt.Open SQL, Databas
If rsKontakt.EOF then
Response.Write "Du har inga kontakter "
%>
</td></tr>
<%else%>
<%Do while NOT rsKontakt.EOF%>
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF"><font face="arial" color="black"> <small><a href="skickamess.asp?meddelande=<%=rsKontakt("kompis")%>"><%=rsKontakt("kompis")%></font> </td>
<td bgcolor="#FFFFFF"><font face="arial" color="black"><small> <a href="raderamess.asp?ID=<%=rsKontakt("ID")%>">Ta bort!</a></font> </td>
</tr>
<%
rsKontakt.MoveNext
Loop
rsKontakt.CLose
%>
<% End If %>
</table>
<%end if%>
------------------