Det låter enklare att lagra det i en Cookie
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
2 svar · 224 visningar · startad av CokeLight
Hej allihopa,
Jag vill visa vilken radioknapp som är vald, efter att man subimttat mha radioknapparna. Det känns som om det enklaste är att spara användarvalen i databas, och sen requesta dem och skriva ut nåt i stil med if rsSQL("isChecked") = true then m_button = "checked" eller nåt sånt..
Men min fråga är.. i vilken tabell ska man lägga dessa val? Alltså, säg att jag har 5 grupper av radio knappar på en sida, och kanske 3 grupper på en annan sida.. hur ska man bäst strukturera radioknapps-valen i databasen? En tabell per radiogrupp skapar ju en himla massa tabeller.. om min fråga gick att förstå, så undrar jag om nån kan dela med sig hur ni brukar lösa detta.. ? Det kanske finns ett bättre sätt t.o.m. än att spara valen i dB..?
Jag förklara gärna igen om min fråga var lite flummigt formulerad... :)
------------------
"Between stimulus and response is a pause wherein our ability to choose lies".
Det låter enklare att lagra det i en Cookie
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
..funderade lite till på hur jag skulle förklara.. i en tabell för språk har jag fyra kolumner: språkID, språkNamn, isChecked, FormatVal. De två sista kolumnerna använder jag för att lagra det radioknapps val (eller checkbox val t.ex).. men om man ska lägga till såna här extra kolumner för varje radio grupp i tabellerna blir det ju lätt rörigt i databasen, eller.. ?
Aha.. Tack LarsG.. :) läste ditt inlägg precis innan jag skulle posta mitt inlägg.. cookie.. hmm.. det tänkte jag inte ens på.. jag får väl tänka på det och återkomma om det behövs.. :)
------------------
"Between stimulus and response is a pause wherein our ability to choose lies".