Typ så här:
for i = 1 to len(helatexten)
response.write(mid(helaTexten, i, 1))
if i mod 50 = 0 then
response.write("<br>")
end if
next
7 svar · 483 visningar · startad av lillebror
Är det någon som har förslag på en funktion man kan använda för att skapa en radbrytning var 50:e tecken om man läser in texten från en databas? :)
Typ så här:
for i = 1 to len(helatexten)
response.write(mid(helaTexten, i, 1))
if i mod 50 = 0 then
response.write("<br>")
end if
next
Tack för hjälpen! Kodstycket gjorde precis det jag ville. Nu har jag ytterligare en liten fråga. Går det att förändra funktionen på ett enkelt sätt så att den känner av om radbrytningen sker mitt inne i ett ord eller ej. Upptäckte att orden styckades upp lite konstigt. Jag vill helst att radbrytningen kommer före det ord som kommer radbrytas och "klyvas". Någon idé?
Function SplitStr(s)
If Len(Trim(s)) = 0 Then Exit Function
v = Split(Trim(s), " ")
l = 0
For x = 0 to UBound(v)
l = l + Len(v(x)) + 1
If l > 50 Then
Response.Write("<br>" & vbCrLf & v(x) & " ")
l = Len(v(x)) + 1
Else
Response.Write(v(x) & " ")
End If
Next
End Function
SplitStr("Eftersom vi för tillfället jobbar med att ta fram en ny forumstruktur ligger vi lågt när det gäller att tillsätta nya moderatorer. Detta förhindrar inte att en ansökan skickas in, även om än vi i nuläget inte vet när besked kan lämnas. En lista över lediga platser finns här. Mer information om moderatorrollen och hur man ansöker finns här.")
(Texten kommer från wF's förstasida)
Tack för hjälpen! Det fungerar klockrent nu! Funktionen bryter på rätt ställen... :)
"Acceptera som slutgiltigt svar" används med fördel på det svaret som löste problemet. Funktionen är till för att underlätta för folk med samma problem att enkelt hitta lösningen.
Jag vet, det blev fel...tryckte lite för fort...Sen visste jag inte om det gick korrigera...
Klicka på "Acceptera ej som slutgiltigt svar" på ditt inlägg, och sedan på "Acceptera som slutgiltigt svar" i det inlägg som löste problemet.