QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Har ett nyhetspubliceringssystem där man lägger in artiklar mm. Vill nu även använda hmtl för vissa behöriga användare och det är där problemet kommer in.
Säg att du ska redigera en artikel med en exempelvis en text samt en länk:
Hej <a href="hem.asp">calle </a> !
Då kommer formuläret att strejka ty när det stöter på tecknet " tror den att det är slut. Alternativet är att ersätta " med "& quot;" men då måste jag göra en replace på "& quot;" mot " innan jag lägger in det i db:n igen för att allt ska visas korrekt.
Någon som har en lösning på detta..borde vara någon som gjort det tillåtet med html i gästbok eller liknande ?
[Redigerat av Quazzo den 10 jul 2001]
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg välkommen till webForum Quazzo!
du kan ju replacea " med ' annars... då ska de funka fint :)
------------------
void[]
stash/$gu&-public(querystring)/n int{}bind "2" "say i own!" :)
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Det är korkat att sätta in html kod i databasen, tar onödigt mycket plats. Ta fram html kod istället när du visar geno diverse metoder. Ersätt vbcrlf med <br>, använd dig av Reg Exp för att söka igenom en sträng och göra alla länkar och sådant till just vad det är. Sök på omvandla länkar eller kolla i scriptarkivet där jag tror att det ska finnas.
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Välkommen föresten, såg inte att du var ny ;)
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Det é sant...har tänkt på det...men fick det inte att fungera...får testa igen.
Problemet är dock att man då först måsta plocka bort alla ovälkommna ' efter det ersätta " med ' sedan replace tillbaka... inte 100 % säkert...men det borde gå..
QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Kan hålla med om att det tar mer plats med html i databasen..men om man exempelvis vill har en tabell som man vill klistra in....då kan det vara bra om det fungerar... att köra en tag-parser kan vara bra..men lite onödigt då det blir ytterliggare ett språk som kund måste lära sig....
kör faktiskt redan en replace för vbcrlf mot <br>, så radbrytningar är inget problem... däremot om man vill infoga en tabell eller liknande...
hur gör man för att få en replacea " mot ' ..egentligen det enda jag vill veta....Följande fungerar ej:
Function Html_start(hfix)
hfix = Replace(Trim(hfix), """, "'")
Html_start = hfix
End Function
QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Egentligen är det detta som det blir preoblem med:
hämtar följande från form eller db
<a href="kalle.asp">kalle</a>
skickar sedan det vidare i ett hidden field:
<input type="hidden" name="intro1" value="<a href="kalle.asp">kalle</a>">
Då tror formulärfältet att det slutar efter asp"> och inte efter </a>"> hur löser man detta ?
QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Missade att man måste skriva "" för att få ett " i asp. Nu fungerar det dock, tack för hjälpen.
// Funktionerna:
Function Html_start(hfix)
hfix = Replace(Trim(hfix), """", "'")
Html_start = hfix
End Function
Function Html_slut(hsfix)
hsfix = Replace(Trim(hsfix), "'", """")
Html_slut = hsfix
End Function
Slösar en del kraft tyvärr, men har ingen annan lösning just nu. Kommer någon på ngt så tar jag tacksamt emot detta.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
skickar sedan det vidare i ett hidden field
Förstår inte varför du bökar omkring med urler och sånt i databasen och sedan dessutom lägger det i ett forumlär?
Regel ett: Formatera inte det du lägger in i databasen, gör det när du visar det, ty du kommer säkerligen vilja ändra dina funktioner som påverkar datat vilket skulle resultera i flera olika verioner data i din databas. Och detta är ett sat-tyg, det har jag fått lära mig den hårda vägen.
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu