webForumDet fria alternativet

En top 3 fråga, å lite mer..

ASP

6 svar · 194 visningar · startad av saw

Medlem sedan mars 20011 880 inlägg
Frågan#1

I mitt forum, så skulle jag vilja visa do tre senaste inläggen expanderande, dvs med medelandet och allt.

Resterande vill jag bara ha som titel ung. som här på forumet.
Min sql ser ut så här:

RS.open"SELECT Forum.ForumID, Forum.PerID, Forum.InlaggID, Forum.Rubrik, Forum.Datum, Forum.Hits, Forum.Icon, Forum.Svar, Person.Namn, Person.Epost, Person.PerHits, Inlagg.Inlagg "&_
"FROM Inlagg INNER JOIN (Person INNER JOIN Forum ON Person.PerID = Forum.PerID) ON Inlagg.InlaggID = Forum.InlaggID ORDER BY Forum.Datum DESC", connection, adopenkeyset, adlockoptimistic

Hur skall jag ändra den till att visa vad jag vill?

------------------
saw
__
saw@songer.com
www.saw.songer.com
_
_

Medlem sedan jan. 2001510 inlägg

Jag har ju noll koll men det kan inte vara så enkelt att du borde ha ett mellanslag mellan RS.open och "select -satsen?

[b]RS.open"SELECT[/b] Forum.ForumID, Forum.PerID, Forum.InlaggID, Forum.Rubrik, Forum.Datum, Forum.Hits, Forum.Icon, Forum.Svar, Person.Namn, Person.Epost, Person.PerHits, Inlagg.Inlagg "&_
"FROM Inlagg INNER JOIN (Person INNER JOIN Forum ON Person.PerID = Forum.PerID) ON Inlagg.InlaggID = Forum.InlaggID ORDER BY Forum.Datum DESC", connection, adopenkeyset, adlockoptimistic

Nja, tack för ditt svar men ovanstående SQL fungerar jag måste bara bygga om den.
Jag vill ju ha dom tre senaste svaren så att jag kan visa hela inlägget. Dom andra skall man få öppna i ett annat fönster.
Problemet som jag ser det, är att när jag tar med "dom andra" så vill jag inte ha me dom top 3.
Förstår du?

------------------
saw
__
saw@songer.com
www.saw.songer.com
_
_

Medlem sedan mars 2000542 inlägg

Dennas sats skriver ut de 5 senaste i en databas.

SQL = "SELECT TOP 5 * FROM search1 ORDER BY ID DESC"

------------------
Helvetet är den plats där engelsmännen lagar maten, Italienarna dirigerar trfiken och tyskarna står för underhållningen.

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Något så här kanske.

RS.open "SELECT Forum.ForumID, Forum.PerID, Forum.InlaggID, Forum.Rubrik, Forum.Datum, Forum.Hits, Forum.Icon, Forum.Svar, Person.Namn, Person.Epost, Person.PerHits, Inlagg.Inlagg "&_
"FROM Inlagg INNER JOIN (Person INNER JOIN Forum ON Person.PerID = Forum.PerID) ON Inlagg.InlaggID = Forum.InlaggID [b] where inlagg.inlaggid not in (select top 3 inlaggid from inlagg order by inlaggid desc ) [/b] ORDER BY Forum.Datum DESC", connection, adopenkeyset, adlockoptimistic

Jag antar att du lägger alla inlägg i tabellen inlagg.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Ok jag förstår (tror jag)
Jag bör alltså ha två SQL, en där jag tar fram dom tre senaste, och den du hjälpte mig med, OK?

------------------
saw
__
saw@songer.com
www.saw.songer.com
_
_

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Ja, i och med att du väljet olika kolumner i de båda frågorna, så är det väl enklast så.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)