webForumDet fria alternativet

Data Missing i Netscape

10 svar · 242 visningar · startad av Janspeed

JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg

Hej!

Jag får följande fel när jag trycker på back i Netscape:

[b]Data Missing[/b]

This document resulted from a POST operation and has expired from the cache. If you wish you can repost the form data to
recreate the document by pressing the reload button.

Finns det något jag kan göra åt det?

Tacksam för svar

//JANspeed

Ingen annan som fått detta problem?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

jag har fått det ett gäng gånger.

det beror på att netscape är världens sämsta webbläsare och att cachen i din browser är för liten(avstängd) eller att den sida som levererar 'data missing' talat om för browsern att den för allt i världen inte får cachea.

man kan ju gå runt det hela genom att på sidan som tar emot formuläret gör man en redirect till en annan sida, istället för att ligga kvar på samma.

mvh,

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>

Att Netscape är sämst vet jag redan men nu börjar det nästan gå för långt. :)

Jag använder en och samma sida för att skicka formulärdatat via "post" samt läsa det som skickats.

Så du menar att om man typ låter innehållet i ett formulär hämtas på en annan sida än samma som skickade datat så skulle det lösa problemet?

/JANspeed

jag menar:

du skickar datat till filen.asp.
filen.asp gör det den ska, lägger in i db, eller whatever, och kör sedan en response.redirect till enannanfil.asp, som visar vad som sparats.

så hade jag gjort.

------------------
can i borrow your goat?
</A>

Allt löste sig genom att ändra method till get och Request till Request.QueryString istället. :)

Tack för hjälpen.

/JANspeed

man kan göra så. så länge. :)

------------------
can i borrow your goat?
</A>

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Anledningen till att NS4 gör detta är för att det kan vara rent ut sagt skadligt att skicka samma information två gånger till ett formulär. Säg att du gör något litet inköp på Nätet, som att köpa en glass eller en fullt utrustad Sun Starfire, och betalar med kreditkort. Om du sedan backar tillbaka för att hitta en annan sida så kan du - om läsaren skickar om informationen utan att fråga - få TVÅ glassar eller Starfires, och dessutom måste du betala för dom. Säger du "men snälla nån, det var min läsare som gjorde det" så undrar de säkerligen om akvariefiskarna har beställt 40 liter whisky också.

Nej, det är ingen bugg, det är en finess.

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

finess? absolut icke.
bugg? möjligen icke.

varför skicka formulärdatat? det är html-resultatet vi är ute efter. internet explorer hjälper oss oftast med detta, utan att skicka om formulärdatat. varför skulle inte netscape klara av det?

------------------
can i borrow your goat?
</A>

om läsaren skickar om informationen utan att fråga

För det första så uppstår det när man trycker på Back-knappen då har man ju medvetet gått tillbaka till fomuläret?

Det andra är att formuläret måste skickas till en sida innan innehållet behandlas. Oftas sker detta i och med att man trycker på en submitknapp. Är man så dum att man trycker på Back-knappen och sedan skickar innehållet i formuläret igen med submitknappen så förtjänar man nästan att pröjsa för de extra prylarna. :)

Bugg och irriterande? definitivt.
Vad är en starfire? ingen aning. ;)

/JANspeed

ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg
135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3c108eb9
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)