Jag fattar inte ditt problem men om period är av typen nummer ska du inte ha enkelfjumpar i frågan, bara om det är av typen text.
------------------
I sometimes wish I was famous.
6 svar · 156 visningar · startad av solbulle
Hur kan jag göra om jag vill loopa ut innehållet ur en databas
Jag ska ta fram fakta på en kund vecka för vecka:
(Mulle samt perioderna hämtas eg från ett formulär)
Detta tänkte jag loopa ut med typ:
<%
m_SQL = "SELECT * FROM tabell WHERE namn = 'Mulle' AND period >= '1' " AND period <= '10'"
RecSet.Open m_SQL, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
Do Until RecSet.EOF
%>
<%=RecSet("period")%>
<%=RecSet("namn")%>
<%=RecSet("veckosiffra")%>
<%
antal = antal + 1
RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Connect.Close
%>
Kan jag nu, om så att säga veckosiffra blir tom innan perioden är slut, köra en select där jag hämtar ett annat kundnummer och fortsätter där den tidigare loopen slutade?
typ:
m_SQL = "SELECT * FROM tabell WHERE namn = 'Meck' AND period >= '1' " AND period <= '10'"
Hur löser jag det?
[r]stavfel[/]
------------------
/solbulle
[Redigerat av solbulle den 03 jul 2001]
Jag fattar inte ditt problem men om period är av typen nummer ska du inte ha enkelfjumpar i frågan, bara om det är av typen text.
------------------
I sometimes wish I was famous.
Tackar för det påpekandet, (sql-frågan består eg av variabler - försökte förtydliga det hela här.)
Vi tar det lite i princip först.
Idag har jag två "satser", den första kollar inmatat kundnummer och tidsperiod och hämtar sen kundens inköp per vecka genom en loop. (Låter en variabel, Ai ta värdet, där i ökar för varje loop.)
Om kunden under perioden har bytt kundnummer är det följdaktligen tomt i databasen och en del veckor blir tomma.
Om man vet att kundnummret är bytt kan man skriva i det andra kundnummret i formuläret också.
Jag har en sats som kan loopa fram de siffrorna också.
Men mitt problem består i att jag vill bara köra den sista frågan OM det saknas data i databasen på det första kundnummret,
vidare vill jag att denna loop ska ta vid där den förra slutade, så har man fyllt i period 1-10 men datan tar slut vid 6, skall den andra frågan fortsätta köra 7-10.
Kan det finnas någon smart lösning på det, någon liten hint kanske?
------------------
/solbulle
Glöm det
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 03 jul 2001]
Ska det inte sättas in en
DESC
eller
ASC
------------------
varje år så skänker svenska kyrkan pengar till AIK, det betyder att Gud är en gnagare.. (AIK:are)
Om man inte säger något så är ASC default. (Jag antar att du menar mitt borttagna inlägg.)
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Yepp, jag menade ditt borttagna inlägg.. :)
jag viste inte att 'ASC' sattes in Automatiskt trodde att man var tvungen att ange det....
------------------
varje år så skänker svenska kyrkan pengar till AIK, det betyder att Gud är en gnagare.. (AIK:are)