JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg ska bygga ett content mangement system och att få in det på sidor och så är inte så svårt - men det jag inte kan komma underfull med riktigt är hur man ska bygga upp en trädstruktur med sidor, där man kan "lägga till" nya sidor (man lägger ju inte till nån sida egentligen, utan bara i databasen, tror jag iaf)... Finns det nån bra sida som går igenom detta från grunden eller nåt liknande?
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg Jag skulle nog också vilja ha betalt i pengar om jag var dem. ;)
Det var ju några som snackade om hur de skulle få en trädstruktur på ett forum om jag inte minns fel. Japp här var den. :)
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/004828.html
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg det där blev jag inte mycket mer klok på.. får väl ta fram ett block å börja skissa ;)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg På något sätt så bör du spara strukturen i en databas, som du sedan skapar en statisk meny sida av, där länkarna går till statiska sidor.
Det är så du tänkt när du menar CMS eller?
Isåfall så bör du tänka kategori, underkategori, och efter det skapa två tabeller, där den ena är en relationstabell, förslagsvis:
tbl_meny
*kat_id 1:N
kat_namn
tbl_undermeny
*kat_id
kat_namn
kat_lank
Bara en snabb "skiss" men på detta sätt kan du plocka ut kategorier, och underkategorier med respektive länkar. Kan dock modifieras på flera sätt beroende på hur kategorier/underkategorier ska vara.
/T
------------------
WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg hum..
jag tänkte mer om man bara hade en mall på alla sidor typ..
om man säger att kunden ska uppdatera "produkter" själv så ska han kunna lägga till nya sidor och så, men alla sidor ska vara likadana utformade och så - men han ska lägga det under visa rubriker och så..
Hum.. jag måste skissa på detta utanför datorn känner jag :)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg