webForumDet fria alternativet

Javascriptvariabler till ASP

1 svar · 204 visningar · startad av Apa

ApaMedlem sedan feb. 200121 inlägg

Hej,

Möjligt att jag har fel, men så vitt jag förstått finns ingen möjlighet att kolla skärmupplösning direkt med VB/ASP. Jag har därför fixat ett javascript som kollar om skärmupplösningen är <=800*600 eller >800*600. Efter detta kan man sätta ett värde för javascriptvariabeln "resolution" till "low" resp "normal".

Min fråga är nu, kan man skicka variabelvärdena från javascriptet direkt till ASP-koden på default.asp utan att redirecta till en annan sida eller till "default.asp?resolution=high" ?

Jag vill att man ska stanna kvar på default.asp och inte automatiskt skickas vidare, eftersom det då blir krångel med back-knappen i browsern. Men javascriptet körs väl inte innan hela ASP-koden först körts, och därför måste man redirectas? Kan man ladda om sidan när javascriptet körs och först då hämta variablerna till ASP-scriptet och på så sätt klara problemet?

Om det går att få upplösningen med VB borde allt vara väldigt enkelt att lösa, då kan man ju lägga lite ASP-kod på defaultsidan som känner av upplösningen och skicka vidare utan att det märks i browsern om man skriver <% Response.Status="204 No Content" %> högst upp?

Har sett en liknande fråga i forumet från mars i år men då skulle värdena bara in i en statistikdatabas och det gjorde inget att man redirectades.

Nu förklarade jag säkert helvirrigt vad jag menar men fråga bara om det inte framgick

Tack!

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
  1. det går inte att kolla av upplösningen med asp
  2. all asp-kod körs innan klient-script
  3. för att skicka till asp föreslår jag querystring

knas när man avänder back-knappen?
det går säkert att lösa... ;)

mvh,

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>