MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg Jag blir galen, ser nån vad som är fel på nedanstående?
"INSERT INTO mem (anv,namn,age,bor,tk,dator,sager,prook,epost) VALUES('"& strNick &"','"& strNamn &"',"& intAlder &",'"& strBor &"','"& strTidigare &"','"& strDator &"','"& strSager &"','"& strProok &"','"& strMail &"');"
Skriver ut:
INSERT INTO mem (anv,namn,age,bor,tk,dator,sager,prook,epost) VALUES('Melitta','Henrik',23,'Malung','Inga','Amd 2000+, 758 mb ram, 240gb hdd','Hoppsan Kerstin.','LAT','info@domän.nu');
Jag får: Syntax error in INSERT INTO statement.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg age = integer field
Då skola enkelfnuttarna bort ;)
Är inte user ett ottilåtet namn annars också?
MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg jo men age (alder som jag osså testat me) är ett vanligt text fält som alla dom andra :/ user har jag testat anv med också
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Mail är väl ett reserverat ord också? Testa att byta namn på det. :)
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Hmmm, vad gör ett semikolon näst sist i kodraden? :)
"INSERT INTO mem (anv,namn,age,bor,tk,dator,sager,prook,epost) VALUES('"& strNick &"','"& strNamn &"',"& intAlder &",'"& strBor &"','"& strTidigare &"','"& strDator &"','"& strSager &"','"& strProok &"','"& strMail &"')[b];[/b]"
MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg Ska man inte avsluta sql satser med ; ?
gjorde ingen skillnad när jag tog bort det..
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Melitta skrev:
jo men age (alder som jag osså testat me) är ett vanligt text fält som alla dom andra :/ user har jag testat anv med också
Din inparameter för fältet age ser ut så här:
,"& intAlder &",
Om det är ett vanligt textfält måste du omge parametern med apostrofer:
,'"& intAlder &"',
MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg
LeonL skrev:
Melitta skrev:
jo men age (alder som jag osså testat me) är ett vanligt text fält som alla dom andra :/ user har jag testat anv med också
Din inparameter för fältet age ser ut så här:
,"& intAlder &",
Om det är ett vanligt textfält måste du omge parametern med apostrofer:
,'"& intAlder &"',
Jupp, det är ett int fält alltså number och inte text :)
MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg Fixat det, testade steg för steg och felet var tydligen "bor", bytte mot ort i databasen och nu funkar det(?)
bor är ett reserverat or tydligen *skrattar*
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;321266
Tack iaf :)
Melitta skrev:
Fixat det, testade steg för steg och felet var tydligen "bor", bytte mot ort i databasen och nu funkar det(?)
bor är ett reserverat or tydligen *skrattar*
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;321266
Tack iaf :)
Du behöver egentligen inte byta namnet på fältet för att det är ett reserverat ord. Det räcker med att du omger namnet på hakparanteser. ([ och ]) ;) Något att tänka på i framtiden.
MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg jo kom på det :) Jaja, "Man får inte vara lat, för då blir man som Hedlund" (eller var det dum?) *hehe*
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
LeonL skrev:
Du behöver egentligen inte byta namnet på fältet för att det är ett reserverat ord. Det räcker med att du omger namnet på hakparanteser. ([ och ]) ;) Något att tänka på i framtiden.
Man behöver inte, men man ska.
Man borde alltid se till att bota sjukdomen, inte bara bli av med symptomen.
@nders skrev:
LeonL skrev:
Man behöver inte, men man ska.
Man borde alltid se till att bota sjukdomen, inte bara bli av med symptomen.
Japp
För att slippa dessa problem borde man egentligen ha ett speciellt prefix för alla kolumner. (Som kan associeras till tabellnamnet)