webForumDet fria alternativet

Hjälp med sökfunktion

ASP

10 svar · 379 visningar · startad av oola

Medlem sedan feb. 2004123 inlägg
Frågan#1

Jag sitter för tillfället och jobbar med ett företags intranät och funderar just nu på hur en sökfunktion för detta intranät skulle kunna utformas.

Problemet är att detta intranät helt och hållet är uppbyggt med statiska html-sidor och jag vet därför inte hur en sökfunktion ska byggas.

Tidigare när jag skrivit sökfunktioner har det hela byggt på att allt som ska vara sökbart har legat i en databas men så är alltså inte fallet nu.

Går detta att lösa på ett bra sätt? Jag behöver ingen detaljerad beskrivning, är mest ute efter en idé eller kanske någon som säger att det inte går överhuvudtaget.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Välkommen till WF oola!
Ditt inlägg känns felpostat, då detta forum(ASP, VBScript) syftar till mer direkt felsökning och andra frågeställningar.
Skulle kanske passa bättre i webbutveckling övrigt.
Klicka på "rapportera till moderatorn" och be han flytta inlägget.

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Du kan använda en indexeringsmotor som indexerar html sidorna.

Jesper T: Tanken är att jag ska koda det hela i ASP, därav val av forum.

yohpop: kan du guida mig vidare lite? tipsa om något jag kan läsa?

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg
Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Problemet är att detta intranät helt och hållet är uppbyggt med statiska html-sidor och jag vet därför inte hur en sökfunktion ska byggas.

...fick mig att tro något annat.

yohpops skrev:

Jag antar att du använder IIS.
Då har du det mesta klart.

Det trodde jag att jag gjorde. Ända tills jag frågade och fick reda på att det var en ISA-server :(

Var det ingen som kunde hjälpa till mer?

Är helt utan en lösning själv och skulle verkligen behöva lite hjälp på traven.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag hittar inte så mycket om ASP och ISA Server, men du kanske hittar något vettigt här: ISA Server.

Varför inte bara knåpa ihop en enkel ASP-sida och testa om det fungerar? Vilket OS körs ISA Server på?

En enkel asp-sida :)

Det är just det. Har ingen aning om hur sökningen ska se ut. Det är ju bara massor av html-dokument som ska genomsökas och jag vet inte riktigt hur det ska kunna göras.

OS är win2000.

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

Det m_soderlund frågade var om asp överhuvudtaget funkar ... därav: Knåpa ihop en enkel asp-sida och se om den fungerar överhuvudtaget.

Sedan, om det funkar, så kan du bygga lösningen med hjälp av tex FileSystemObject ... dvs, öppna varje html-fil och sök efter det som efterfrågas. Inte optimalt, men det går ...

cya,
/PatrikB

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)