Hmmm försöker få ordning på min vänner lista...
det jag vill kunna göra är att kunna sortera efter olika kriterier... men i vänner listan så har jag bara medlemsidet... och då vill jag liksom kunna sortera sen efter medlemens för namn efter namn etc...
har gjort denna:
SQL = "SELECT vanner.id, vanner.vanid, vanner.medlemid,vanner.vannamn, anvandare.online, anvandare.id, anvandare.fnamn,anvandare.enamn,anvandare.namn "&_
"from vanner"&_
" inner join anvandare"&_
" on vanner.id = anvandare.id"&_
" where (vanner.medlemid = '"&medlemid&"')"&_
" and vanner ='ja'"&_
" order by vanner.vannamn ASC limit " & (page-1)*pagesize & "," & pageSize
men får inte fram något... blir inge fel eller så... det blir bara helt tomt...
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Högerklicka --> visa källa --> titta längst nere.
Står säkert ngt. felmeddelande där.
nix... alltså det blir recSet.EOF så det står att jag "inte har några vänner"
Så på någe sätt blir det som att den hämtar bara tomt... men det är det inte...
när jag använder denna så funkar det ju... men då får jag ju inte in den andra tabellen...
SQL = "SELECT id, vanid, medlemid, vannamn from vanner where medlemid = '"&medlemid&"' and vanner ='ja' order by vannamn ASC limit " & (page-1)*pagesize & "," & pageSize
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Testa att göra om den på samma sätt då:
SQL = "SELECT v.id, v.vanid, v.medlemid, v.vannamn,a.fnamn,a.enamn,a.namn from vanner v,anvandare a "&_
"where v.id = a.id and v.medlemid = '"& medlemid &"' and v.vanner ='ja' order by v.vannamn ASC limit " & (page-1)*pagesize & "," & pageSize
blir samma sak där... väldigt knasigt...
skickar med lite mera kod...
sql = "select count(*) from vanner where medlemid = '"&medlemid&"' and vanner ='ja'"
set RecSet = Connect.execute(SQL)
pages = (RecSet(0)-1)/pageSize + 1.10
SQL = "SELECT id, vanid, medlemid, vannamn from vanner where medlemid = '"&medlemid&"' and vanner ='ja' order by vannamn ASC limit " & (page-1)*pagesize & "," & pageSize
Set RecSet = Connect.Execute(SQL)
If RecSet.eof then
Response.Write("Inga vänner")
else
Do While Not RecSet.EOF
SQL2 ="Select namn,bild,id,online,fnamn,enamn,kon,alder,datum from anvandare where id='"&RecSet("vanid")&"'"
set RecSet2 = Connect.execute(SQL2)
dim namn,bild,id,online,fnamn,enamn,kon,alder,datum
namn = RecSet2("namn")
bild = RecSet2("bild")
id = RecSet2("id")
online = RecSet2("online")
fnamn = RecSet2("fnamn")
enamn = RecSet2("enamn")
kon = RecSet2("kon")
alder = RecSet2("alder")
datum = RecSet2("datum")
RecSet2.close
FDatum = alder
Alder = DateDiff("yyyy", FDatum, Now)
IF month(FDatum) > month(now()) then Alder = Alder - 1 else if month(FDatum) = month(now()) then If day(FDatum) > day(now()) then Alder = Alder - 1
cnt = cnt + 1
strColor = "#FFFFFF"
If cnt Mod 2 = 0 then strColor = "#E3E8FE"
%>
det är SQL och SQL2 jag vill få ihop på någe sett... eller...mm
men det knasiga är att denna funkar... sen när man försöker med join satsen så kommer det inte upp någe...
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Tänk även på att om "medlemid" är av typen tal, så skall det inte vara några enkelfnuttar här: medlemid = ' "&medlemid&" '
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Klicka, sätt [K0D] och [/K0D] mellan din inklistrade kod.
;)
testade att skriva på detta sett:
SQL = "select * from anvandare a, vanner v where v.medlemid = '"&medlemid&"' and v.vanner ='ja' and a.id = v.id order by a.namn ASC limit " & (page-1)*pagesize & "," & pageSize
men det blir samma sak... varför kommer det upp att det inte finns några poster när det finns det? =S