BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Ok, hur förklarar man detta nu då? :)
Jag har en funktion som skall visa en katalognavigering som nu funkar så här:
- Tar ut ett recordset med alla katalogens kategorier.
- Använder Filter på RSet för att plocka ut den aktuella kategorin och spara i en array.
- Läser ut om denna kategori har en kategori ovanför, om detta finns så ändras Filter på RSet till den kategorin och arrayen fylls på osv.
Misstänker att just Filter funktionen av ett RS tar en del prestanda dock...
Nu tänkte jag göra detta med GetRows och Array istället men vet inte hur man kör ett filter på den array man får av GetRows. Går det att lösa?
Naturligtvis så kan man loopa igenom hela arrayen och leta efter värdet men om man ligger typ 5 kategorier ner i trädet så måste då hela arrayen loopas igenom 5 gånger (katalogen har ca 400-500 kategorier)... Verkar inte så bra, då kanske tom. filtrering av ett RS är bättre.
Nån bra lösning på detta?
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Kataloger. Är det mappar på hd?
Vad menar du med kategorier i Kataloger?
behöver lite mer förklaring jag ...
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Hehe, det är alltså en produktkatalog som ligger i en mysql databas.
Den funktion jag pratar om listar navigeringen till alla de underkategorier som finns i katalogen.
Den skriver ut typ:
Top: Data: Tillbehör: Grafikkort som länkar överst på varje sida. Funkar typ som navigeringen i Yahoos katalog.
------------------
MvH
/Bengan
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Kan du inte sköta filtreringen i SQL-frågan? :q
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- They pretend to pay me, I pretend to work --
BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Nej, tyvärr inte.
Eftersom varje kategori har ett fält för vilken kategori det tillhör i trädet uppåt. Så då måste man ställa en ny SQL fråga för varje steg i trädet.
Som jag gör nu så kör jag ut alla kategorier i ett RS och sedan använder RS.Filter för att ta fram den kategori man är i, spara i en array och sedan ställa om RS.Filter till den kategori som ligger "ovanför" och loopa om.
Efter det loopar jag igenom arrayen baklänges så kan man skriva ut var man är i katalogträdet såhär:
Top: Data: Tillbehör: Grafikkort
------------------
MvH
/Bengan