adde2Medlem sedan maj 2000144 inlägg
Serverobjekt ska ju tydligen ta en massa prestanda från servern. Men gör det verkligen det? Borde det inte gå snabbare att använda serverkomponenter än vad ett vanligt ASP script gör?
Tänkte alltså på saker som man kan göra utan serverkomponenter men som går att göra även med (egna)komponenter, t.ex avancerad stränghantering.
------------------
Ytterligare en pajsare utan fruktan som jönsar vidare
PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg
Jo, det går snabbare att använda sig av egna komponenter istället för vbscript filer, dvs vanliga asp filers.
Alltid bättre att köra kompilerad kod istället för okompilerad.
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
Så då kan man alltså vara lite jobbig och göra en massa serverkomponenter och fortfarande ha gott samvete, eller?
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
vad menar du med serverkomponenter?
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
Kanske formulerade mig dåligt.
Menade serverobjekt (eller nått)
men typ egna
Server.CreateObject("ADODB.Connection")
eller nått sånt.
Fast i mitt fall så skulle det bli
Server.CreateObject("ADDE.Dumheter")
eller nått...
------------------
och vad gör du i adde.dumheter då?
------------------
can i borrow your goat?
</A>
nja, det kommer nog inte heta adde.dumheter, men det var som exempel. men jag har funderat ganska mycket på vad man skulle kunna med serverkomponenter/objekt (what ever)
men de jag tänkte testa att göra till att börja med är en eget objekt som som tar bort html taggar ur en sträng.
Och man ska kunna sätta så att man bestämma att behålla vissa taggar.
------------------
ok, jag förstod att namnet var exempel.
men om du i adde.dumheter skapar adodb.connection och skickar tillbaka, så känns det som om du går över ån efter vatten.
------------------
can i borrow your goat?
</A>
Men det ska jag inte. jag tänkte ha något i stil med att kontrollen tar emot lite text, trollar lite med texten och skickar tillbaka den.
Sen tänkte jag eventuellt att låta kontrollen koppla upp sig mot en databas och läsa/skriva ur/i den och trolla med mer text...
------------------
PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg
Det man ska tänka på när man gör komponenter är att bygga efter n-tier modellen, dvs, man bryter ut till olika layer(skikt).
ASP-sidan ska innehålla presentation- och komponenten business- och data layer dvs som någon sa i ett annat inlägg för inte så länge sedan, ASP är själva limmet :)
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
Så man kan tänka sig att man gör massor med olika komponenter/objekt/kontroller som man sedan "limmar" ihop med ASP.
T.ex om man ska göra ett forum där användarna ska kunna registrera användarnamn (och skriva inlägg) Så kan man alltså ha en komponent som lägger till använderare (och kollar så at namn inte är upptagna) en komponent som kollar så att användaren inte skriver in vissa html koder i inlägget, etc.
eller blir det slött för servern? eller rent utav en prestanda vinst?
------------------