webForumDet fria alternativet

Får inte med stängen

ASP

20 svar · 321 visningar · startad av WebbisNet

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg
Frågan#1

Varför får jag inte med strängen från textarean txtUserPres

Dim varPres
Dim txtUserPres

varPres = Request.Form("txtUserPres")
Response.write(varPres)

SQL = "update tblUsers_info set [presentation]='"& varPres &"' where userID=" & Session("UID")
	SET objConn = connect()
	response.write SQL
	response.end
Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

Hur ser HTML-koden för din textarea ut?

<%PrintTextarea "txtUserPres", ""&pres("presentation")&"", standardInputWidth+460,standardInputHeight+250%>

i html blir det
<textarea id=textarea style="height:250px;width=460px;" name="txtUserPres"></textarea>

Har du en länk till sidan det där ligger på?
Om inte, kolla sourcen i browsern och se så allt ser rätt ut där.
Vad är PrintTextarea?
En egen funktion eller?

skapa ett konto på http://webbis.myftp.org och klicka på ändra under presentationssidan på din startsida

och printtextarea är en egen funktion ja :-)

Går inte att logga in med de uppgifter jag registrerade.

ska fixa till databasen

Jag tror i alla fall att det kan vara din textarea det är fel på. Alltså din funktion som skriver ut textarean gör det fel.
Hur ser den funktionen ut?

har problem med min validate.asp.....kan inte heller logga in nu

Märkte det. Men om vi håller oss till det här problemet så, hur ser din "PrintTextarea" funktion ut? Vanligtvis när en Textarea inte skickar vidare texten så är det för att texten ligger fel.

Sub PrintTextarea(boxname,value, width, height)
Response.Write "<textarea id=textarea style=""height:" & height & "px;width=" & width & "px;"" name=""" & boxname & """>" & value & "</textarea>" & vbCrLf
End Sub

kan du ta en titt på min validate, om du kan lista ut varför jag inte kan logga in?

SELECT tblUsers.*, tblUsers_info.presentation, tblUsers_info.picture FROM tblUsers INNER JOIN tblUsers_info ON tblUsers.userID = tblUsers_info.userID WHERE [username] = 'guest' AND [password] = 'guest'

ser ju ut att stämma, men den godkänner inte inloggningen

Räcker det inte med att köra

SELECT tblUsers.id 
 FROM tblUsers
 WHERE [username] = 'guest' AND [password] = 'guest'

För du kollar väl och om det stämmer så sätter du sessionsvariabler och skickar vidare till annan sida?
Prova både ditt sätt och mitt sätt direkt i databasen och se om du får några resultat.

det går utan relationer om man bara hämtar från huvudtabellen men då kan ingen bild visas eller kopplas till rätt användare

Vad är det du gör i validate.asp? Stannar du på den sidan eller är den bara till för att validera en användare?
Jag använder alltid en logincheck som en port. Man kollar om användaren finns. Om login stämmer sätts sessionsvariabler och användaren skickas till sajtens första sida. Om loginuppgifterna är fel skickas man tillbaka till loginsidan.
Prova i alla fall båda sätten direkt i databasen och se vad du får för resultat. Om du får ut en användare med mitt sätt men inte med ditt så är det fel i din sql-fråga.

så är det i min med, är man verifierad kommer man till sin startsida, annars så skickas man tillbaka för ett nytt försök....i den filen verifieras man, sessioner sätts och databasen uppdateras

Med andra ord behöver du bara kolla loginuppgifterna mot huvudtabellen eftersom man sedan skickas vidare och på den sidan man kommer till måste du återigen göra en databashämtning.

hur ska jag koppla den andra tabellen till användaren om jag gör det i välkomstsidan?

Med sessionsvariablerna.
Hur kopplar du det nu? Du skickar ju bara vidare från validate.asp. Använd UserID som en sessionsvariabel och så hämtar du användarens data med hjälp av den.
Sen är jag lite nyfiken varför du har två tabeller istället för att ha presentation och bild m.m. i samma tabell som login.

jag har tre, en för grundinfo om användaren, en för presentation och en för den interna posten

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)