webForumDet fria alternativet

Kryptera ASP

18 svar · 716 visningar · startad av M@rtin

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Finns det något program som man kan använda om man vill kryptera en asp fil? Alltså så att den går att köra men inte ändra.

Vore bra att ha om man ska sälja ett script så man kan skriva in typ en copyright text tills man fått pengarna :)

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

Sue Me!

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Menar du att man ska kunna kompilera det på nåt sätt eller..?

------------------
"Religionen är det betryckta kreaturets suck, själen i en hjärtlös värld,
liksom den är anden i förhållanden utan ande. Den är folkets opium."
Karl Marx

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Ja, fast det kanske inte går att göra så när jag tänker efter. I så falll lär man väl behöva något prog på servern oxå :(

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

Sue Me!

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Lösningen är naturligtvis att skriva en komponent i något kompilerat språk, så får du upp prestandan... ;)

------------------
This posting is distributed in the hope that it will be useful,
but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Microsoft har redan en Script Encoder, som funkar bra. Tyvärr är krypteringen inte oknäckbar, men visst slipper man att visa allt för kreti och pleti.

Dessutom finns ASP2DLL som bygger om ASP:en till en.............DLL. Funkar också helt OK. (ökar hastigheten också)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Microsoft har redan en Script Encoder, som funkar bra.

Det håller jag inte med om, Microsofts Script Encoder är inget som jag skulle rekommendera.

För det första handlar det inte om kryptering utan endast om "encoding", för det andra så "knäcker" man encodade script på nolltid och för det tredje så ger den en falsk känsla av säkerhet till ovana användare, "wow, nu kan jag hårdkoda alla lösenord direkt i min ASP-sida eftersom den är krypterad!".

Det enda rätta är att göra som spango skrev, att skriva en kompilerad komponent.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

AddeladdeMedlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Hur använder man sig av Microsoft Script Encoder?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Addeladde skrev:

En liten fråga bara. Har du uteslutit användandet av en riktig, kompilerad komponent?

OveRRidE skrev:

Addeladde skrev:

En liten fråga bara. Har du uteslutit användandet av en riktig, kompilerad komponent?

Yes!

emission skrev:

Dessutom finns ASP2DLL som bygger om ASP:en till en.............DLL. Funkar också helt OK. (ökar hastigheten också)

Någon som skulle kunna förklara lite hur ASP2DLL fungerar innan man lägger ut 10 000 kr på programmet?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Addeladde skrev:

Någon som skulle kunna förklara lite hur ASP2DLL fungerar innan man lägger ut 10 000 kr på programmet?

10 000 spänn? Då är nog en bok för kanske 500 kronor som lär dig programmera en bättre investering.

Addeladde skrev:

För att konvertera en fil till Microsofts skriptkodformat använder du programmet screnc. För att konvertera en kodad fil till vanligt format använder du programmet scrdec. Du hittar programmen med hjälp av Google. För att se hur du använder dem är det bara att du kör dem i en kommandotolk så kommer hjälptexten upp.

emission skrev:

Microsoft har redan en Script Encoder, som funkar bra. Tyvärr är krypteringen inte oknäckbar,

Nej, verkligen inte oknäckbar. Det är inte ens kryptering. Hade du provat knäcka den hade du sett att det var lättare än korsorden i Hemmets veckotidning (för att citera mig själv).

http://www.tydal.nu/se/news/index.phtml?articleID=16

tydal skrev:

emission skrev:

Microsoft har redan en Script Encoder, som funkar bra. Tyvärr är krypteringen inte oknäckbar,

Nej, verkligen inte oknäckbar. Det är inte ens kryptering. Hade du provat knäcka den hade du sett att det var lättare än korsorden i Hemmets veckotidning (för att citera mig själv).

http://www.tydal.nu/se/news/index.phtml?articleID=16

Fast nu tänkte jag på ASP2DLL som gör dll-filer av asp-kod.
Någon som testat det och kan förklara lite hur det fungerar?
Kan inte tänka mig att man bara tar en asp-fil och kör genom programmet så har man helt plötsligt en dll-fil samt en asp-sida som anropar dll-filen och fungerar precis lika bra som den ursprunliga asp-filen.

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Verkar ju inte vara helt lyckat... http://mirrordns.com/asp2dll/download.htm
Kolla källkoden... :x

Jesper T skrev:

???

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Jesper T: :L :moose :e :birp

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Jesper T skrev:

:o :e :e :birp :birp :birp :moose :moose

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

If you are serious about site security and performance, you will quickly see how ASP2DLL will save you time & money by "componentizing" your existing ASP applications

Jag skrattade högt, i fem minuter här hemma, åt den där sidan! Vilket jäkla fiasko!

Än en gång:
:L :moose :e :birp

Sorry, åter till topic :r

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)