webForumDet fria alternativet

Access denied med ASPUpload

ASPur ASP

2 svar · 243 visningar · startad av kolas

kolasMedlem sedan mars 2001142 inlägg

Denna fråga kanske mest riktar sig till nå´n som har installerat ASPUpload på en server (tror jag)

Det ligger til så att jag har haft en lösning med ASPUpload på Digikom som har fungerat perfekt, fast nu när det skall flyttas på ett annat ställe så hade inte de ASPupload, det köptes in fast han som har hand om servern vet inte ens vad det är, än hur vad som måste ställas in om det är nå´t.

Och jag kan inte lotsa honom för jag vet inte hur det fungerar heller.

Saken är den att det blir fellmedelandet:
Access denied, detta trots att katalogen har läs/skriv/körningsrättigheter.

Jag läste FAQ på www.aspupload.com och kom fram till detta:

When I attempt to upload a file I always get the following error. Why?
Persits.Upload.1 error '800a0005'
Access is denied.

A. This is an NTFS permission problem. The current user (such as IUSR_xxx) must have Full Control over the upload directory to be able to create files in it. You can instantly fix this problem by giving Everyone Full Control over the upload directory, then tighten security as appropriate.

Men jag fattar inte alls och skall jag då förklara för en annan då fattar han ju ännu mindre.

Skulle nå´n kunna förklara för mig vad de menar och vart man skall ändra?

// k l a s

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Vore detta det hotell som jag valt skulle jag flytta igen. Kan inte admin ställa in rättigheterna, installera en komponent ja, då e det inte mycket att hänga i julgranen.

Men minst ett IUSR_ konto måste ha fulla rättigheter, alltså INTE IUSR_servername, för med det kontot kommer isåfall alla andra siter åt dina script med.

För att komma runt detta kan man skapa "nya" IUSR_sitename konton som endast har rättigheter på just den siten som scripten anropas på

cya,
PatrikB

------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*

[Redigerat av PatrikB den 26 jun 2001]

kolasMedlem sedan mars 2001142 inlägg

Det är inget hotell i den bemärkelsen, hela projektet är en halvblandning ideelt arbete och vanligt, så sajten skall ligga på en högskola nu.

Det är bara en person som vet om att ASPupload finns där så jag antar att man kan ha så fulla rättigheter man kan.

Hur kan man göra för att ändra det, gärna lite steg för steg beskrivning eftersom jag inte kommer åt komponenten själv.

// k l a s

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a2ca460b
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)